One page website – nie wszystko złoto, co się świeci

Data wpisu: 06.03.2018
Zdjęcie główne #1433 - One page website – nie wszystko złoto, co się świeci

One page website to jeden z największych hitów w webdesignie. Nie ma tygodnia, abyśmy nie otrzymali zapytania od klienta zainteresowanego stworzeniem dla niego nowej witryny, ale „koniecznie takiej fajnej, nowoczesnej, mieszczącej się na jednej stronie”. Fakt, strony typu one page wyglądają bardzo efektownie i mogą urzekać od pierwszego spojrzenia. Trzeba natomiast pamiętać, że na pewno nie jest to rozwiązanie dla każdego.

„Szał” na one page websites

Trudno byłoby wskazać drugi tak popularny trend w projektowaniu stron internetowych, z jakim mamy do czynienia już od dobrych kilku lat. Witryny jednostronicowe, czyli pozbawione podstron i zakładek, zyskały ogromną popularność na fali promowania stron, które są przejrzyste, funkcjonalne i tym samym przyjazne użytkownikowi.

Rzeczywiście, korzystanie z takiej strony jest dość przyjemne. Nie musimy przebijać się przez menu, czekać na załadowanie się wybranej podstrony, czytać długich treści opisujących ofertę itd. Wszystko mamy podane jak na tacy.

Przejrzenie zawartości strony zajmuje kilka chwil, a ponieważ projekt wygląda nowocześnie i jest wsparty hasłową konstrukcją treści, mamy do czynienia z bardzo pozytywnym UX (doświadczeniem użytkownika). Teoretycznie więc jest to rozwiązanie, po które powinna sięgnąć każda firma. W tym przypadku teoria potrafi jednak mocno rozminąć się z praktyką.

Dla kogo?

Strona typu one page jest na pewno świetnym rozwiązaniem dla firm, którym bardziej zależy na zaprezentowaniu swojego portfolio czy szybkiej sprzedaży usługi/produktu. Użytkownik nie jest atakowany nadmiarem treści, może szybko zapoznać się z ofertą czy dokonaniami przedsiębiorcy, a następnie z marszu podjąć decyzję zakupową.

Dlatego witryny jednostronicowe możemy polecić takim firmom, jak agencja fotograficzna czy wypożyczalnia samochodów. To także dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy mają w ofercie 1-2 usługi, które można łatwo sprzedać, bo dla klienta najważniejsza jest i tak dobra cena.

Jeśli jednak mówimy o potrzebie stworzenia strony wizerunkowej, szeroko przedstawiającej ofertę przedsiębiorstwa, to takie rozwiązanie zdecydowanie się nie sprawdzi. Dlaczego? Z kilku prostych powodów.

Jedna strona to prosty przepis na chaos

Strony typu one page wyglądają bardzo dobrze wyłącznie wtedy, gdy zawierają minimum informacji. Sprawdzają się na nich chwytliwe hasła, ikony, a pierwsze skrzypce gra warstwa graficzna, ewentualnie sugestywny copywriting. Nie ma tutaj natomiast miejsca na rzetelne przedstawienie oferty, czyli na to, czego szukają niezdecydowani klienci.

Jeśli Twoja firma nie ma jeszcze rozpoznawalnej marki, ale ma poszukiwany produkt lub usługę, to klient po wejściu na stronę będzie przede wszystkim szukać argumentów przemawiających za wyborem Twojej oferty. Znajdzie je zapoznając się z opisem poszczególnych usług, cennikiem, historią firmy. Takich elementów po prostu nie da się zmieścić na witrynie jednostronicowej. Jeśli spróbujemy, to na pewno całość będzie bardzo chaotyczna i odstraszy potencjalnych użytkowników.

Strona typu one page jest fajna, nie przeczymy. Nie dziwimy się też, że tak wielu przedsiębiorców z góry zakłada, że chce mieć właśnie taką witrynę. Warto się jednak przyjrzeć tej kwestii nieco dokładniej. One page website nie jest rozwiązaniem idealnym. To specyficzny rodzaj strony, który w praktyce nie nadaje się dla firm dysponujących obszerną ofertą.

Autor wpisu: Soluma