Abecadłem biznesu jest przekonanie klienta do zakupu nawet pomimo tego, że cena może mu się wydawać nieco zbyt wysoka. Tymczasem w polskiej kulturze przedsiębiorczości nadal panuje przekonanie, że głównym czynnikiem konkurencyjnym jest wyłącznie niska cena produktu lub usługi. Wiele firm obawia się też alergicznej reakcji klientów na cenę wyższą od średniej rynkowej, skrzętnie ją ukrywając aż do momentu, w którym klient poprosi o konkretną ofertę. To zła taktyka.
Jesteśmy pewni, że wchodząc na strony internetowe różnych firm, które mają w ofercie to, czego potrzebujesz, chcesz poznać cenę bez konieczności pisania maila, wypełniania formularz czy zostawiania numeru telefonu. To zupełnie naturalne, każdy ma dokładnie tak samo, również Twoi klienci. Stąd do rangi jednego z kluczowych elementów witryny firmowej urasta strona cenowa, czyli ta z cennikiem poszczególnych produktów lub usług. Jak ją zbudować, aby rzeczywiście wspomagała sprzedaż i jednocześnie ograniczała uciążliwości związane z obsługą klienta? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Strona cenowa, nazywana też cennikową, to nic innego jak jedna z podstron serwisu internetowego, na której zamieszczamy informacje o cenach poszczególnych produktów i usług. Statystyki pokazują, że jest to jedna z najchętniej odwiedzanych podstron na witrynach firmowych.
Istnieje kilka solidnych powodów, dla których warto zaplanować stronę cenową w ramach projektowanej witryny. To m.in.:
Nie, nie musi. Od kilku lat panuje swoista moda na strony typu one page (jednostronicowe), w których nie stosujemy klasycznego podziału na poszczególne podstrony, tylko umieszczamy wszystkie informacje na jednej stronie scrollowanej przez użytkownika (dokładnie tak jak w mediach społecznościowych).
Oczywiście strona typu one page także jest podzielona na sekcje, z których jedną z najważniejszych będzie stanowić cennik usług. Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak wyłącznie wtedy, gdy cennik jest krótki i obejmuje np. 3-4 plany do wyboru. W przypadku rozbudowanego cennika wypada już stworzyć dla niego osobną podstronę lub dodać go pod opisem każdego produktu/usługi, kopiując rozwiązanie znane ze sklepów internetowych.
Najważniejszą cechą dobrej strony cenowej jest jej przejrzystość. Użytkownik powinien móc zorientować się w cenach poszczególnych usług czy produktów w ciągu zaledwie kilkunastu sekund spędzonych na podstronie. Dbamy zatem o prosty, łatwy do „ogarnięcia” wzrokiem układ widoku strony – tutaj zawsze dobrze sprawdzają się bloki z podziałem na poszczególne składniki ceny czy wspomniane wcześniej plany (takie rozwiązanie stosujemy w przypadku usług abonamentowych, subskrypcyjnych etc.).
Strona cennikowa musi mieć wysoką wartość informacyjną dla użytkownika, dzięki czemu ten nie będzie już musiał wysyłać maili z zapytaniem o ceny interesujących go produktów czy usług. Ważne jest przy tym to, aby potencjalny klient dobrze zrozumiał cennik i nie miał żadnych wątpliwości dotyczących np. tego, czy podana cena jest ostateczna. Tutaj już kłania się nam dobry, rzetelny copywriting.
Przykładowo: jeśli podane ceny nie zawierają podatku VAT, to koniecznie trzeba umieścić na stronie www informację o tym, że są to ceny netto. Nigdy nie wprowadzamy klienta w błąd, nawet nieświadomie!
Najlepsze strony cenowe są zaprojektowane w taki sposób, aby użytkownicy od razu mogli się na nich odnaleźć i nie tylko wyszukać ceny, ale też móc łatwo przejść do innych interesujących ich podstron, np. ze szczegółowym opisem danego produktu czy do koszyka zakupowego. Za to odpowiada już nawigacja.
Kluczowe jest to, aby ważne informacje umieścić na górze strony (czyli np. cenę produktu wraz z krótkim opisem) oraz znaleźć miejsce na przynajmniej jeden przycisk CTA zachęcający do zakupu czy wysłania zapytania ofertowego.
Strona cennikowa powinna być atrakcyjna na poziomie językowym, o czym często się zapomina. Dobry copywriting to absolutna podstawa, zwłaszcza jeśli chcemy uzasadnić nieco wyższą cenę i zbudować wartość wokół produktu czy usługi.
Jednocześnie należy zadbać o to, aby komunikacja była prosta i skrócona do niezbędnego minimum. W razie konieczności bardziej szczegółowego wyjaśnienia składników ceny czy jej uzasadnienia, warto zastosować odnośniki do działu FAQ lub bloga z artykułami poradnikowymi podejmującymi tę kwestię.
Strony cennikowe na witrynach firmowych coraz częściej upodabniają się do stron sprzedażowych oraz sklepów internetowych, powielając te same schematy. Jeśli specyfika produktu czy usługi umożliwia sprzedaż bez konieczności kontaktu z indywidualnym doradcą, to warto zastosować rozwiązania zachęcające do dokonania zakupu bezpośrednio na stronie z cennikiem. Może to być chociażby przycisk CTA typu „Kup teraz” czy „Złóż zamówienie”.
Obowiązkowo trzeba wyjaśnić klientowi, co się stanie w momencie zakupu/złożenia zamówienia, czyli że np. skontaktuje się z nim doradca firmy, który potwierdzi realizację lub przedstawi szczegółowe warunki realizacji.
Nie wszystkie firmy mogą stworzyć prosty, krótki cennik. Często końcowa cena produktu czy usługi zależy od wielu zmiennych, w tym opcji dodatkowych wybranych przez klienta. Trzeba je oczywiście opisać i co ważne – pozwolić klientowi na ich samodzielne dobranie i skompletowanie zamówienia.
Opcje dodatkowe wraz z ceną i wyjaśnieniem korzyści umieszczamy pod ceną wyjściową produktu/usługi, nawigując użytkownika w kierunku przycisku CTA dodającego zamówienie do koszyka czy wysyłającego je do odpowiedniego działu/eksperta. Taka prezentacja zwiększa szansę na to, że klient rzeczywiście zdecyduje się na droższy wariant.
Bardzo ważne jest przy tym zadbanie o to, aby użytkownik mógł łatwo zrozumieć, co zyskuje wybierając wyższy pakiet czy dobierając opcje dodatkowe. Znów kłania się nam tutaj copywriting, czyli atrakcyjne, zrozumiałe i precyzyjne zaprezentowanie różnic między pakietami oraz korzyści wynikających z zakupu droższej opcji.
Warto również pokusić się o doradztwo, czyli np. zasugerować użytkownikowi, która opcja będzie najlepsza dla niego („Wybierz ten produkt, jeśli lubisz proste i tanie rozwiązania” lub „Rekomendujemy ten pakiet najbardziej wymagającym użytkownikom”), ewentualnie dodać przycisk z zachętą do skorzystania z indywidualnego doradztwa eksperta.
Dobrze zaprojektowana strona cenowa nie tylko znacząco poprawia wartość informacyjną strony (co lubi Google, może to być zatem atut z punktu widzenia pozycjonowania), ale też pomaga budować zaufanie między marką a jej potencjalnym klientem. Dodatkowo może zwiększyć konwersję, ułatwić obsługę klienta i zmniejszyć liczbę bezwartościowych zapytań od osób, które i tak nie zdecydują się na skorzystanie z oferty z powodu np. zbyt wysokiej dla nich ceny.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.