Data wpisu: 03.10.2015

4 zasady tworzenia grafiki z myślą o druku

Posiadanie własnej identyfikacji wizualnej jest dla każdej firmy absolutną podstawą. Zlecając jej stworzenie musimy jednak zwrócić uwagę nie tylko na cenę zaoferowaną przez wykonawcę, ale też na jego profesjonalizm. Nie chodzi wcale wyłącznie o jakość samej grafiki. Równie ważne, szczególnie w kontekście wykorzystania elementów graficznych w przyszłości, jest odpowiednie przygotowanie grafiki z myślą o druku. Przybliżamy 4 zasady, którymi trzeba się kierować w procesie projektowania grafiki.

  1. Różne formaty tej samej grafiki – to niezwykle ważne, bo w praktyce decyduje o tym, czy będziemy mogli w przyszłości wykorzystać np. logo poza środowiskiem Internetu. Podstawowym miejscem, gdzie będziemy chwalić się identyfikacją wizualną firmy jest strona internetowa. Umieszczone tam elementy muszą być jednak sformatowane do jak najmniejszych rozmiarów, aby strona szybko się wczytywała. Takich grafik nie można jednak przeznaczać do druku! Są po prostu zbyt niskiej jakości. Projektant musi zatem dostarczyć nam ten sam element graficzny w różnych formatach – do druku w jakości minimum 300 dpi.
  2. Stosowanie kolorów w konkretnej skaliinwencja grafika jest bardzo ważna, ale liczy się też technika i znajomość podstawowych zasad. Dlatego projektują np. logo i dobierając do niego kolory, dobrze jest korzystać z ogólnie przyjętej skali kolorystycznej. Najczęściej wykorzystywana jest skala Pantone. Chodzi o to, aby drukarnia była w stanie odtworzyć te kolory w swoim programie graficznym.
  3.  Tekst najlepiej zamienić na krzywe (wektory) – jeśli elementem grafiki jest tekst, to warto w projekcie przeznaczonym do druku zamienić go na krzywe. Znów może się bowiem okazać, że program używany w drukarni nie zna danej czcionki, co będzie skutkować całkowitą zmianą pierwotnego projektu.
  4. Zapisujemy w ogólnodostępnych formatach – bardzo irytujące są zachowania niektórych agencji reklamowych, które dostarczają klientom i drukarniom projekty zapisane w mało popularnych programach, często dedykowanych konkretnej firmie. W efekcie takiego pliku nikt nie może otworzyć, następuje opóźnienie i irytacja kilku stron. Dlatego właśnie projekty graficzne trzeba klientowi dostarczyć w kilku formatach, z których przynajmniej część będzie na tyle popularna, aby nie było problemu ze znalezieniem obsługujących je drukarni. Dla grafiki wektorowej będą to chociażby CDR czy EPS, a dla rastrowej TIFF. Klientowi warto również przygotować wersje w plikach jpg. Czy GIF, dzięki czemu będzie mógł szybko zapoznać się z projektem na swoim komputerze bez dostępu do specjalistycznych programów graficznych.

Przygotowanie grafiki z myślą o jej wykorzystaniu do druku jest zatem prawie tak samo istotne, jak sam etap projektowania. Czasami to agencja musi za klienta przewidzieć, że w przyszłości będzie on wykorzystywał elementy swojej identyfikacji wizualnej także poza Internetem.

Warto o tym wszystkim pamiętać, bo przecież wykonawca pracuje na swoją markę. Nikt nie chciałby, aby stworzone przez niego np. logo po jego wydrukowaniu w dużym formacie przypominało dziecięcy obiadek, a nie coś, na co poświęciliśmy wiele godzin naszego czasu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry