Data wpisu: 28.10.2015

Druk cyfrowy czy offsetowy? Wybór zależy od oczekiwań

Każda osoba, które decyduje się na wydrukowanie większej liczby materiałów, głównie reklamowych, stanie przed tym dylematem. Wybrać druk cyfrowy czy offsetowy? Profesjonalna drukarnia oczywiście potrafi rozwiać wszelkie wątpliwości i dobrać rozwiązanie dopasowane do potrzeb klienta. Czasami jednak warto we własnym zakresie uzbroić się w wiedzę na temat różnić między obiema technologiami. Wówczas staniemy się świadomymi klientami drukarni. Oto garść informacji na temat druku cyfrowego i offsetowego

Chcesz szybko czy w dużych ilościach?

Wybór pomiędzy obiema technologiami druku sprowadza się w zasadzie do tego, na czym zależy klientowi. Jeśli chce otrzymać mniejszą liczbę wydruków, ale błyskawicznie, to drukarnia z pewnością zaproponuje mu sięgnięcie po druk cyfrowy. Ta metoda pozwala na niemal natychmiastowe przygotowanie projektu graficznego i rozpoczęcie pracy, co oczywiście znacznie skraca czas oczekiwania.

W przypadku druku offsetowego nie jest to już takie proste. Samo ustawienie maszyny drukarskiej i dostosowanie projektu zajmuje sporo czasu i jest bardzo kosztowne, dlatego nie ma możliwości, aby komukolwiek opłaciło się drukowanie tą metodą np. 100 wizytówek. Druk offsetowy jest zatem zarezerwowany dla zamówień hurtowych, które są zgłaszane wcześniej niż na przysłowiową ostatnią chwilę. Drukarnia po prostu musi się do realizacji danego projektu przygotować. Sam druk jednak przebiega już bardzo szybko.

Jakie są zalety i wady druku offsetowego?

Obie metody druku z pewnością nie są doskonałe, ale w dziedzinach, do których zostały stworzone, sprawdzają się świetnie. Wady natomiast ujawniają się najczęściej wtedy, gdy jednej technologii chcemy użyć do realizacji projektu stworzonego z myślą o drugiej.

Zalety druku offsetowego:

  • jest bardzo tani, jeśli decydujemy się na wydruk bardzo dużych ilości materiałów;
  • drukarnia może dość swobodnie zmieniać docelową kolorystykę nawet podczas procesu druku;
  • drukując offsetowo mamy możliwość wybrania wielu kolorów spoza palety CMYK;
  • im więcej drukujemy, tym bardziej ta technologia się opłaca, co ma znaczenie w przypadku konieczności wydrukowania np. 100.000 ulotek;
  • praktycznie brak ograniczeń w kwestii wielkości zadrukowywanego materiału;
  • drukować offsetowo można na wielu innych materiałach, także na folii, tworzywach sztucznych, tekstyliach.

Wady druku offsetowego:

  • nie opłaca się w przypadku niskich nakładów;
  • farba musi wyschnąć po druku, co zajmuje sporo czasu;
  • czas przygotowania projektu do druku jest znacznie dłuższy niż w przypadku druku cyfrowego.

Jakie są zalety i wady druku cyfrowego?

Największą przewagą druku cyfrowego nad offsetowym jest duża swoboda w określaniu, jaka liczba  wydruków faktycznie jest nam potrzebna. Drukarnia nie będzie protestować, jeśli zamówimy sobie np. 10 plakatów, oczywiście pod warunkiem, że dysponuje sprzętem niezbędnym do wykonania wysokiej jakości wydruków cyfrowych.

Zalety druku cyfrowego:

  • możliwość zamówienia wydruku dowolnej liczby materiałów, nawet w bardzo niskim nakładzie;
  • krótki czas realizacji zamówienia;
  • klient nie ponosi od razu wysokiego, jednostkowego kosztu, może zamawiać materiały stopniowo;
  • duża swoboda w uszlachetnianiu drukowanego materiału.

Wady druku cyfrowego:

  • zauważalnie niższa jakość niż w przypadku druku offsetowego;
  • ponieważ zamawiamy mniejszą liczbę wydruków, jednostkowy koszt wydruku jest zdecydowanie wyższy niż przy druku offsetowym;
  • nieopłacalny druk większej liczby materiałów;
  • ograniczenia co do zadrukowywanego materiału – maksymalna gramatura papieru może wynosić 270g/m2;
  • możliwość zadrukowania materiału do maksymalnego rozmiaru A3+.

Wybór między obiema technikami druku jest zatem bardzo prosty, bo wynika wprost z tego, jak dużą liczbę materiałów chcemy zamówić w drukarni. W zastosowaniach komercyjnych, głównie reklamowych, druk offsetowy zawsze będzie miał przewagę nad cyfrowym.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry