Chcesz zlecić wydruk materiałów poligraficznych? Dopilnuj ważnych szczegółów zamówienia

Data wpisu: 14.01.2019

Udało Ci się znaleźć drukarnię, która zrealizuje Twój projekt za rozsądne pieniądze i w preferowanym terminie. Świetnie, ale to dopiero połowa drogi. Teraz jeszcze trzeba zlecić zamówienie,  co niedoświadczonym klientom może nastręczyć nie lada problemów. W przypadku wydruku materiałów poligraficznych należy się kierować niezmienną zasadą: im bardziej szczegółowe zamówienie, tym mniejsze ryzyko przykrych nieporozumień. O jakich szczegółach trzeba pamiętać w pierwszej kolejności? Wymieniamy je w naszym poradniku.

Przedmiot zamówienia

W teorii prosta sprawa, ale w praktyce warto dwa razy sprawdzić, co właściwie zamawiamy. Nie należy wychodzić z założenia, że pracownik drukarni czyta klientowi w myślach. Jeśli chcesz zlecić wydruk folderu reklamowego, to nie pisz, że chodzi o katalog, bo to dwie zupełnie inne rzeczy.

Format

Drukarnia z pewnością podpyta o preferowany format wydruku. Klient powinien się wysilić i sprawdzić, co się właściwie kryje pod przedstawionym nazewnictwem – np. A5 czy A4 do DL. Jeśli czegokolwiek nie rozumiesz, zawsze poproś o wyjaśnienie.

Nakład

Od nakładu w dużej mierze zależy ostateczna cena usługi. Najwięcej pracy jest bowiem przy ustawieniu maszyny drukującej, dlatego żadna profesjonalna drukarnia nie „bawi się” się w realizację pojedynczych zleceń (np. 10 wizytówek).

Rodzaj papieru

Tutaj również przyda się dokształcenie. Materiały poligraficzne można drukować na różnych papierach, od czego zależy oczywiście koszt usługi, ale też efekt estetyczny. Określ więc preferowaną gramaturę, by nie mieć później pretensji, że „te wizytówki to jakieś takie cienkie się wydają.”

Technologia druku

Tutaj ważne jest nie tylko to, czy wydruki zostaną zrealizowane metodą offsetową czy np. sitodrukową. Należy również uszczegółowić, jakiego modelu barw użyje wykonawca. Nie zakładaj z góry, że będzie to najpopularniejszy model CMYK. Jest to szczególnie ważne w przypadku realizacji wydruków, które stanowią elementy wizerunkowe biznesu, a więc muszą być perfekcyjnie tożsame z zaprojektowaną identyfikacją wizualną marki.

Uszlachetnienia

Tutaj również do wyboru jest co najmniej kilka opcji uszlachetnień i należy koniecznie skonsultować z drukarnią, która z nich zostanie zastosowana (o ile w ogóle). To właśnie uszlachetnienie decyduje o finalnym wyglądzie materiału poligraficznego. Bezwzględnie dopytaj również, czy w zaproponowanej cenie uszlachetnienie zostanie wykonane na całej powierzchni, czy np. tylko na froncie.

Dostawa

Choć obecnie standardem jest, że drukarnie internetowe oferują dostawę kurierem w cenie usługi, to i tak warto o to podpytać, by nie doszło do jakiegoś „zgrzytu” na etapie rozliczenia. Pamiętaj również, że nie zawsze jest możliwość osobistego odbioru materiałów. Znacznie wygodniej i szybciej jest po prostu zamówić dostawę pod drzwi, zwłaszcza jeśli nie trzeba za nią dodatkowo dopłacać.

I na koniec jeszcze jeden szczegół: przed ostatecznym złożeniem zamówienia dopytaj, czy dostarczone projekty graficzne są akceptowane przez drukarnię i zostały prawidłowo przygotowane do druku. Dzięki temu unikniesz nerwowych sytuacji  i niepotrzebnego wydłużania czasu realizacji.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski