Jak zaprojektować dobry plakat reklamowy? 5 zasad, dzięki którym będzie on naprawdę skuteczny

Data wpisu: 05.10.2015

Pamiętacie słynny plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego pod nazwą – przepraszamy za wyrażenie, to cytat - „Papierosy są do dupy”? Można było go spotkać w całym kraju, w szkołach, na uczelniach, w urzędach, szpitalach i przychodniach. To przykład, jak dobrze zaprojektowany plakat reklamowy (w tym przypadku mowa o kampanii społecznej) potrafi oddziaływać na odbiorców i wręcz wryć się w ich umysły. Podobnie funkcję plakatu wykorzystuje profesjonalna reklama. Jednak aby ten nośnik faktycznie stał się mocnym elementem promocyjnym firmy czy marki, należy go zaprojektować zgodnie z kluczowymi zasadami. My wymieniamy dla Was 5, którymi sami się kierujemy – z korzyścią dla naszych Klientów.

  1. To sugestia, a nie reklama – plakaty reklamowe dzielą się na te ładne i te skuteczne. My zawsze wybieramy te drugie. Skuteczny plakat swoją siłę bierze z mocy sugestii. Nie musimy na nim umieszczać masy tekstu (często w ogóle lub prawie w ogóle go tam nie ma). Liczy się natomiast mocny akcent komunikujący jasno, co się za nim kryje. Może to być produkt, wydarzenie, konkretna marka. W odróżnieniu od chociażby strony internetowej czy ulotki, plakat nie jest przede wszystkim nośnikiem treści, ale jakiejś idei. Od niej zaczyna się bowiem ciekawość – klucz do zapoznania się potencjalnego klienta z dalszą, publikowaną już gdzie indziej, ofertą.
  2. Wysoka estetyka – naprawdę dobre plakaty reklamowe mogą wręcz przypominać mini dzieła sztuki. Przykładów jest mnóstwo. Jeśli postawimy na bardzo dobre wykonanie graficzne, to minimalizujemy ryzyko, że nasz plakat zostanie potraktowany, jak zwykła uliczna papeteria, którą się zrywa i wyrzuca do kosza. Lubimy obcować z rzeczami ładnymi, nawet jeśli niosą typowo komercyjny przekaz.
  3. Odpowiedni format – kwestia techniczna, ale bardzo ważna dla ostatecznej skuteczności plakatu. Musi on być dystrybuowany w możliwie dużym nakładzie. Dlatego na początku grafik powinien wiedzieć, gdzie taki plakat będzie umieszczany. Wówczas dobierze jego format pod kątem konkretnej dystrybucji. Plakat nie może być za duży, bo nie znajdziemy miejsc, w których łatwo go wykleimy. Nie może być też mały, bo wtedy zacznie kojarzyć się z ulotką. Od formatu zależy też jakość grafiki – projektuje się ją pod kątem wymagań nośnika i jeśli zastosujemy zbyt duże powiększenie (bo na końcu zmienimy koncepcję), to możemy się spodziewać znacznego spadku szczegółowości i ignorowania plakatu przez potencjalnych klientów.
  4. Jasny, mocny przekaz – plakat będzie skuteczny tylko wtedy, gdy jego odbiorca będzie w stanie zapoznać się z umieszczoną na nim treścią w ciągu kilkunastu sekund. Ma mu wystarczyć dosłownie rzut oka, aby ocenić, czy warto zatrzymać się przy ścianie, słupie ogłoszeniowym czy gablocie na dłużej. Dlatego najlepsze plakaty bardzo często sięgają po zjawisko szoku i kontrowersji. Przykład – wspomniane we wstępie „Papierosy są do...”.
  5. Zaproszenie do poznania szczegółów – każdy plakat reklamowy ma przynieść jakiś cel. Firma zlecająca jego stworzenie musi go oczywiście znać. Wówczas studio graficzne dobierze odpowiednie narzędzia. Ponieważ plakatu nie wolno „upakować” treścią, należy się na coś zdecydować. Jeśli reklamujemy wydarzenie, podajemy kilka konkretnych informacji: data, godzina, uczestnicy (jeśli są to gwiazdy). Jeśli natomiast promujemy produkt, wówczas nie wymieniamy jego cech. Skupiamy się na sugestii i kierujemy wzrok odbiorcy w stronę np. adresu strony internetowej, gdzie znajdzie on więcej szczegółów. Działa tu po prostu zasada, że najcenniejsze i najciekawsze jest to, czego nie widać. Pamiętacie może kampanię sieci Lidl sprzed kilku lat? Na jej starcie ulice polskich miast usiane były plakatami z twarzami Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego. Tylko twarzami. Nic więcej, żadnych informacji. Efekt? Potężne zaciekawienie i znaczny wzrost liczby odwiedzin strony internetowej sieci.

Plakaty w swoich strategiach marketingowych wykorzystują nawet największe korporacje, co dowodzi, że wcale nie jest to żaden przeżytek. Reklama zewnętrzna, szczególnie ta świetnie zaprojektowana, potrafi uwieźć odbiorców nie mniej skutecznie niż spot telewizyjny czy profesjonalna strona www.

Sprawdź cennik projektowania plakatów

 

 

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski