Reklama zewnętrza – w jakiejkolwiek formie – nadal jest bardzo efektywnym sposobem na promocję. A raczej może być, o ile zadbamy o prawidłowe zaprojektowanie jej nośnika. Nie ważne, czy firma zleca projekt ulotki, plakatu czy bannera wielkopowierzchniowego – zawsze obowiązują te same zasady, do których trzeba się stosować. Konkretnie, to jest ich 6. Wymieniamy je dla Was.
Prosto, prościej, jeszcze prościej! - Albert Einstein powiedział kiedyś, że to co robisz, powinieneś zrobić najprościej, jak się tylko da. Ale nie prościej. To bardzo ważna wskazówka dla projektujących grafikę. Prostota ma w reklamie fundamentalne znaczenie, bo klienci są dziś na tyle zabiegani, że naprawdę nie mają czasu ani ochoty zastanawiać się, co autor miał na myśli. Komunikat → cel → sprzedaż. Tak to powinno działać.
Estetyka wynikająca z porządku – graficzny chaos nie jest dobrym zabiegiem na zwrócenie uwagi klienta. Uwagę może i zwrócimy, ale co z tego wyniknie? Czy odnajdzie on w takim bałaganie jakikolwiek przekaz? Forma nie może nigdy górować nad treścią, bo wtedy ją przysłoni i efektu sprzedażowego nie będzie.
Symbol działa lepiej niż dosłowność – reklama zewnętrzna może szokować, intrygować, zaciekawiać, ale powinna to robić w inteligentny sposób. Dużo lepiej sprawdza się sięganie po symbole niż epatowanie np. erotyzmem czy wulgarnością (bo takie reklamy niestety bardzo często się spotyka).
Dostosowanie formy do treści – jedno musi licować z drugim, aby przekaz był jasny i dobrze korelował z tym, kto ten przekaz formułuje, czyli z reklamującą się firmą. Należy więc zrezygnować z wszelkich elementów, które nijak nie kojarzą się ani z branżą, ani z marką. Dobry przykład to znana większości kierowców kampania reklamowa producenta blachodachówki, której oś stanowiły półnagie kobiety. Co ma nagość do blachy? Chodziło pewnie o przykucie uwagi mężczyzn, ale wyszło słabo i mało kreatywnie.
Czytelność – ta wynika już oczywiście z estetyki graficznej, ale musi być też wsparta jasnym, konkretnym, zachęcającym do działania komunikatem. Chodzi tutaj głównie o treść i jej odpowiedni układ. Na billboardzie czy plakacie nie będziemy przecież umieszczać długich tekstów ofertowych. Liczy się hasło, które będzie umieszczone w centrum lub blisko centrum całego projektu.
Atrakcyjność – na koniec zostawiliśmy kwestię chyba najważniejszą. Żaden przekaz reklamowy nie spotka się z zainteresowaniem klientów jeśli nie będzie dla nich atrakcyjny. Dlatego projektując ulotkę, plakat czy wizytówkę zawsze musimy mieć przed oczami docelowego odbiorcę komunikatu.
Tych 6 kluczowych zasad projektowania reklamy zewnętrznej powinno sobie przyswoić każde studio graficzne, które podejmuje się realizacji zleceń. Niestety, bywa z tym różnie, na co dowodów na naszych ulicach nie brakuje.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.