Data wpisu: 30.03.2021

Z czego właściwie składa się logo?

Czy wiesz, że pojęcia „logo” i „logotyp” wcale nie powinny być używane zamiennie? Choć brzmią podobnie, to mają inne znaczenie. Z tego niestety biorą się później nieporozumienia na linii klient-agencja marketingowa – gdy chcesz zamówić logo, ale mówisz o logotypie, to możesz być nieźle zdziwiony efektami pracy agencji. Dlatego w tym poradniku dokładnie wyjaśniamy, z czego składa się logo i czym właściwie jest, co pozwoli Ci usystematyzować wiedzę i zacząć używać prawidłowego słownictwa.

Logo, czyli co?

Zdecydowana większość przedsiębiorców chcących zlecić zaprojektowanie znaku firmowego/znaku marki ma na myśli właśnie logo. Jest to projekt graficzny, najczęściej przeznaczony do użytku biznesowego i marketingowego, który składa się z trzech podstawowych elementów:

  1. Logotypu.
  2. Sygnetu.
  3. Tagline.

Od razu jednak trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie z tych elementów muszą koniecznie wystąpić w logo. Można je zaprojektować z pominięciem np. tagline czy sygnetu, ale raczej nigdy nie rezygnuje się z logotypu (byłoby to nielogiczne z uwagi na konieczność przedstawienia nazwy marki odbiorcom produktu czy usługi).

Czym jest logotyp?

W praktyce jest to najważniejszy i nieodłączny element każdego logo. Logotyp to po prostu typograficzne przedstawienie nazwy marki. Jeśli Twoja firma nazywa się np. „ANDRZEJEX”, to ta nazwa będzie stanowić oś całego logo. Wokół logotypu można zbudować pozostałe elementy logo.

Przykładami logo, które są praktycznie tylko logotypem, to:

  • Vistula
  • Bytom
  • Google
  • Coca-Cola

Czym jest sygnet?

Sygnet to element graficzny występujący w logo i towarzyszący logotypowi. Nie jest niezbędnym elementem logo, coraz więcej marek z niego rezygnuje, co jednak nie musi być wcale dobrym pomysłem. Sygnet ma tę zaletę, że staje się kluczowym elementem logo i można go wręcz używać zamiennie z całym znakiem graficznym marki.

Przykładami logo, w których pierwsze skrzypce gra sygnet, są:

  • Apple
  • Pepsi
  • Toyota

Tagline

To najrzadziej występujący element w logo, co wynika z faktu, iż nie wszystkie marki mają swój slogan – bo tym właśnie jest tagline. Stosuje się go w formie podpisu pod logotypem, powinien on przemycać filozofię marki i składać jakąś atrakcyjną obietnicę.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów logo, w których zastosowano tagline:

  • McDonald’s
  • Nike
  • Walmart
  • FedEx

Uzbrojony w tę wiedzę możesz już zamówić logo dla Twojej marki, które będzie zawierać wszystkie oczekiwane przez Ciebie elementy.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry