Każdy kryzys ma to do siebie, że większość na nim traci, a nieliczni się bogacą. Dokładnie z taką sytuacją mamy do czynienia w mekce rynku reklamowego, czyli Stanach Zjednoczonych. Z raportu GroupM wynika, że trzech internetowych gigantów – Google, Facebook i Amazon – ma już w garści ponad 50% budżetów reklamujących się firm. Oznacza to, że ponad 50 centów z każdego zainwestowanego w reklamę dolara trafia do tych korporacji.
Tripol w amerykańskiej reklamie
Podczas gdy większość reklamodawców, agencji marketingowych i domów mediowych w 2020 roku drżała o swój los i notowała wyraźne spadki obrotów, Google, Facebook i Amazon sukcesywnie zwiększały swoje udziały w rynku reklamy. Obecnie można wręcz mówić o swoistym tripolu, ponieważ trudno inaczej nazwać sytuację, w której aż 90% budżetów na reklamę online trafia do wymienionych korporacji.
Oczywiście są jeszcze inne formaty reklamowe, jednak w ogólnym ujęciu Google, Facebook i Amazon także urastają do rangi hegemonów. W 2020 roku po raz pierwszy zagarnęły one ponad 50% wszystkich budżetów reklamujących się firm. Na sukcesie e-gigantów najmocniej straciła reklama outdoorowa i kinowa. Pierwsza ucierpiała z powodu odwołania wielkich imprez sportowych, druga natomiast została mocno dotknięta zamykaniem kin.
Warto dodać, że w 2020 roku wartość całego amerykańskiego rynku reklamy wyniosła około 232 miliardy dolarów, z czego nieco ponad 67 miliardów trafiło do Google – to wzrost rok do roku o ponad 5 miliardów USD. Facebook w 2020 roku zanotował wpływy z tytułu reklamy na rynku USA na poziomie 35 miliardów dolarów, natomiast Amazon 14,6 miliarda USD.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.