Data wpisu: 02.07.2021

Gdynia zawalczy z chaosem reklamowym. Pomoże w tym specjalna uchwała

Gdynia dołącza do grona polskich miast, które wprowadziły własną tzw. uchwałę krajobrazową. Lokalne dokumenty regulujące kwestię reklamy zewnętrznej doprecyzowują zapisy ustawy z 2015 roku, która w praktyce okazała się martwa i kompletnie nieskuteczna. W Gdyni reklamowa samowola jest bardzo poważnym problemem, dlatego miasto chce mieć konkretne narzędzia umożliwiające walkę z chaosem w przestrzeni publicznej.

Problem z nielegalnymi i szpetnymi reklamami

Gdynia nie jest żadnym wyjątkiem, jeśli chodzi i zmagania z problemem nieestetycznych i montowanych gdzie popadnie reklam outdoorowych. Tymczasem miasto z roku na rok przyciąga coraz więcej turystów i nie chce się przed nimi wstydzić za swój wygląd. Stąd decyzja o przyspieszeniu prac nad wprowadzeniem uchwały krajobrazowej.

Przede wszystkim ma ona uregulować kwestię rozmieszczania reklam na terenie Gdyni oraz ich wyglądu. Lokalne służby zyskają kompetencje do tego, aby np. nakazać właścicielowi reklamy jej natychmiastowe usunięcie lub zrobienie tego we własnym zakresie na koszt przedsiębiorcy. Możliwe będzie również nieudzielenie pozwolenia na umieszczenie reklamy w danym miejscu.

W Gdyni sporym problemem są przede wszystkim nielegalne reklamy, które przedsiębiorcy umieszczają tam, gdzie im wygodnie – władze miasta podają tutaj przykład reklam mobilnych montowanych na przyczepach, parkowanych później np. w centrum czy śródmieściu.

Założenia gdyńskiej uchwały krajobrazowej

Najważniejszym zapisem jest propozycja podzielenia miasta na dwie strefy. W strefie A, obejmującej centrum, śródmieście oraz obszary szczególnie istotne z punktu widzenia turystyki, mają obowiązywać bardzo ostre regulacje względem zarówno liczby, jak i wyglądu reklamy zewnętrznej. W tej strefie wprowadzone zostanie ograniczenie reklam wielkoformatowych. Z kolei w strefie B wprowadzony zostanie rygor wizualny, co oznacza głównie kładzenie akcentu na estetykę reklam.

Uchwała przewiduje również unormowanie zasad umieszczania reklam przy krawędzi jezdni wzdłuż pasa drogowego – m.in. duże nośniki nie będą mogły być instalowane w pobliżu skrzyżowań. Obowiązywać ma także zakaz wieszania reklam na ogrodzeniach, natomiast szyldy umieszczane na budynkach mają korespondować z architekturą.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry