Masz już wizytówkę w usłudze Google Moja Firma? Sprawdź, jak jeszcze lepiej wykorzystać jej potencjał

Data wpisu: 27.08.2018
Zdjęcie główne #1518 - Masz już wizytówkę w usłudze Google Moja Firma? Sprawdź, jak jeszcze lepiej wykorzystać jej potencjał

Google Moja Firma to bardzo popularna usługa umożliwiająca promowanie biznesu zarówno w wyszukiwarce, jak i na Mapach Google. Szczególnie chętnie korzystają z tego przedsiębiorcy adresujący swoją ofertę na lokalny rynek. Samo założenie wizytówki w GMF niewiele jednak da, jeśli właściciel nie zadba o jej widoczność. Podstawą jest regularne logowanie się do panelu administratora i sprawdzanie cennych danych udostępnianych przez Google. Pomożemy Ci je zinterpretować.

Statystyki odwiedzin

Są dostępne od razu po zalogowaniu się do panelu administratora – znajdziesz je po lewej stronie w zakładce „Statystyki”. Po jej kliknięciu zobaczysz dane na temat liczby odwiedzin Twojej wizytówki w ostatnim tygodniu, miesiącu oraz kwartale. Jeśli chcesz sprawdzić, jak zmienia się ruch na wizytówce, musisz wrócić do strony głównej panelu (Google publikuje raport na ten temat wyłącznie tam).

Analizując statystyki zwróć uwagę, że Google podaje Ci szczegółowe informacje na temat rodzaju interakcji użytkownika. Dowiesz się więc, ile osób wysłało prośbę o wskazanie drogi dojazdu, ile zdecydowało się wykonać połączenie telefoniczne, ile wyświetliło zdjęcia firmy/lokalu itd. Są to naprawdę przydatne dane, ponieważ na ich podstawie możesz podjąć decyzję o dalszym rozwoju wizytówki – np. zainwestować w bardziej profesjonalne fotografie.

Ocena rozpoznawalności brandu

Nie wszyscy właściciele wizytówek w usłudze Google Moja Firma wiedzą, że z poziomu panelu administratora można dość łatwo sprawdzić, jak i czy w ogóle zmienia się rozpoznawalność ich brandu w wyszukiwarce. Informacji na ten temat dostarczają statystyki znajdujące się w dziale „Jak klienci szukają Twojej firmy”.

Po wejściu do zakładki zobaczysz diagram kołowy, na którym zostaną wyszczególnione wejścia poprzez wyszukiwanie bezpośrednie oraz poprzez odkrywanie. Na czym polega różnica?

  • Wyszukiwania bezpośrednie – czyli te, które nastąpiły poprzez wpisanie nazwy Twojej firmy/marki w wyszukiwarkę Google. Są najcenniejsze, ponieważ świadczą o tym, że brand jest już rozpoznawalny.
  • Odkrywanie – są to wejścia, które były konsekwencją odnalezienia wizytówki „przy okazji” szukania usług, produktów czy kategorii związanych z Twoim biznesem.

Jeśli odnotowujesz znacznie więcej wejść przez odkrywanie, to musisz jeszcze popracować nad zwiększeniem rozpoznawalności marki.

Google Maps czy wyszukiwarka: skąd pozyskujesz więcej klientów?

Mając wizytówkę w GMF warto wiedzieć, jak wygląda przepływ użytkowników, czyli potencjalnych klientów. To sprawdzimy w dziale „Gdzie w Google klienci widzą Twoją firmę”. Źródłem pozyskiwania ruchu może być albo wyszukiwarka, albo Google Maps. Z reguły znacznie więcej użytkowników trafia na wizytówkę z wyszukiwarki, co jest korzystne z ekonomicznego punktu widzenia: za takie wizyty nie trzeba bowiem płacić.

Sprawdź, dlaczego Google podniosło ceny za wyświetlenia w Google Maps aż o 1400%!

Informacja na temat źródeł pozyskiwania ruchu pozwoli ocenić, w jaki sposób zoptymalizować wizytówkę, aby była jeszcze lepiej widoczna dla użytkowników.

Po co użytkownicy odwiedzają wizytówkę?

Dowiesz się z tego sprawdzając „Działania klientów”. Google powie Ci, co użytkownicy robią po wejściu na wizytówkę Twojej firmy. Możliwe są trzy opcje:

  • Przejście na podlinkowaną stronę internetową (bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które nie sprzedają produktów/usług bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki);
  • Wysłanie zapytania o trasę dojazdu (potwierdza to chęć skorzystania z usługi. Wysoki współczynnik takich zapytań osiągają tylko firmy świadczące usługi w swoich siedzibach, przede wszystkim punkty gastronomiczne);
  • Nawiązanie połączenia telefonicznego;

Uzyskujemy więc tutaj dane na temat konwersji. Przedsiębiorca dowiaduje się, czy wizytówka motywuje jego klientów do podejmowania oczekiwanych przez niego decyzji. Jeśli nie (np. firma chce zwiększyć liczbę wizyt na stronie kosztem wizyt osobistych), to już wiadomo, że wizytówka wymaga dalszej optymalizacji.

Z czego znana jest Twoja firma?

To bardzo interesujące informacje widoczne z poziomu panelu administratora wizytówki GMF. Google powie Ci, co o Twojej firmie sądzą tzw. lokalni przewodnicy – oczywiście pod warunkiem, że wizytówka została już przez kogoś skomentowana. Dzięki temu możesz się dowiedzieć, co jest naprawdę mocną stroną Twojej oferty, a nad czym warto (czy wręcz trzeba) jeszcze popracować.

Oczywiście to nie wszystkie informacje, jakimi podzieli się z Tobą Google. Warto jeszcze wymienić chociażby popularne godziny (kiedy klienci najczęściej odwiedzają siedzibę firmy), liczbę wyświetleń zdjęć czy statystyki dotyczące lokalizacji użytkowników proszących o wskazanie trasy dojazdu (dowiesz się, gdzie mieszkają Twoi klienci, co będzie bardzo pomocne np. podczas planowania kampanii ulotkowej).

Jak widzisz Google udostępnia właścicielom wizytówek w usłudze GMF mnóstwo bardzo przydatnych danych, ułatwiających skuteczne promowanie biznesu, zwłaszcza na rynku lokalnym. Trzeba tylko zacząć z nich korzystać.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski