Najczęstsze błędy w marketingu, jakie popełniają małe firmy

Data wpisu: 12.04.2018
Zdjęcie główne #1455 - Najczęstsze błędy w marketingu, jakie popełniają małe firmy

Polska przedsiębiorczość stoi jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi. Takich firm jest zdecydowanie najwięcej i to one de facto budują sukces gospodarczy naszego kraju. Drobne biznesy borykają się jednak z bardzo poważnym problemem: brakiem środków na rozwój i działania marketingowe. Oczywiście młodsi przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę z potrzeby promowania swoich usług, ale zbyt często popełniają tutaj kilka typowych błędów. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Oszczędzanie na wszystkim

Doskonale rozumiemy, że mała firma, szczególnie na początku, nie dysponuje budżetem pozwalającym na zaplanowanie i wdrożenie profesjonalnej, zaawansowanej kampanii reklamowej. Przesadne oszczędzanie jest jednak złym pomysłem. Znacznie lepiej będzie mądrze inwestować pieniądze. Należy zadbać o podstawy.

Załóżmy, że firma ma 2000 złotych. Może kupić stronę internetową za 500 złotych, logo za 100 złotych, a resztę przeznaczyć np. na reklamę AdWords. To zły wybór. Mądrzej będzie przeznaczyć całą kwotę na świetną stronę, która od razu stanie się wizytówką firmy. Dzięki temu działania podejmowane w przyszłości będą o wiele skuteczniejsze, bo klienci zetkną się z profesjonalnym wizerunkiem marki i chętniej jej zaufają.

Wszystko zrobię sam

Samodzielne prowadzenie działań reklamowych czy szerzej marketingowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wymaga to poświęcenia ogromnej ilości czasu na doszkolenie się, a później jeszcze planowanie i wdrażanie różnych rozwiązań. Przedsiębiorcy może więc zabraknąć sił na prowadzenie biznesu, co w oczywisty sposób jest niekorzystne.

Poza tym osoba, która nie zna się na marketingu internetowym, na 100% popełni mnóstwo błędów, które mogą bardzo negatywnie odbić się na wizerunku firmy.

Kopiowanie rozwiązań konkurencji

Nie ma nic złego we wzorowaniu się na konkurencji, ale nie może się to odbywać na zasadzie „kopiuj-wklej”. W ten sposób niczego nie da się osiągnąć, ponieważ zawsze będziemy mieli do czynienia jedynie z klonem. Firma powinna koniecznie poszukać czegoś, co wyróżni ją na tle konkurencji. Może zainspirować się pewnymi rozwiązaniami, ale powinny one zostać udoskonalone czy lepiej dopasowane do oczekiwań grupy docelowej.

Bagatelizowanie znaczenia marki

Naprawdę niewiele małych firm myśli o sobie w kategoriach marki. Drobni przedsiębiorcy są przekonani, że jest to termin zarezerwowany dla dużych graczy, korporacji, a to przecież nieprawda. Każdy może sobie wypracować markę, nawet mały sklep warzywny.

Ważne jest jednak, aby od początku inwestować w jej rozpoznawalność – chociażby poprzez wybranie świetnych, unikalnych elementów identyfikacji wizualnej. Tkwienie w bylejakości na pewno nie przyniesie firmie sukcesu.

Masz mały biznes? Wystrzegaj się tych błędów. Przede wszystkim nie tykaj się rzeczy, o których nie masz pojęcia i nie bądź sknerą. Bez inwestycji w markę nie zbudujesz silnej firmy z potencjałem do rozwoju.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski