Choć wydawać by się mogło, że reklamodawcy wciskają nam już dosłownie wszystko, to chłodna analiza przypadku pokaże, że tak nie jest. W różnych kanałach komunikacji nie pojawiają się reklamy niektórych produktów i nie jest to oczywiście dzieło przypadku. W Polsce, podobnie jak w większości krajów na świecie, obowiązują przepisy regulujące wolność reklamodawców. Określają one, czego reklamować nie wolno. Swój kodeks ma także Google.
Czy wiesz, która branża jest od pewnego czasu bardzo aktywna na YouTube i w mediach społecznościowych? Spirytusowa. Wynika to z faktu, że polskie prawo konsekwentnie zakazuje reklamowania w środkach masowego przekazu mocnych alkoholi, czyli wódek, whisky i innych. Ponieważ jednak prawo nie nadąża za trendami, producenci opanowali Internet.
Oczywiście w sieci także obowiązują pewne ograniczenia, dlatego klasyczne reklamy są zastępowane działaniami z zakresu Content Marketingu. Mamy blogi, portale, profile w social mediach i para-artystyczne kreacje filmowe na YouTube.
Jednak nie tylko producenci mocnych alkoholi mają pod górkę. W Polsce zakazane są także reklamy wyrobów tytoniowych, z papierosami na czele. Ta branża w ogóle ma przechlapane, bo jej działania promocyjne są kategorycznie ukrócone także w sieci.
Kolejnym „problematycznym” produktem są leki na receptę. W Polsce reklamować ich nie wolno, dlatego gdy tylko jakiś lek wypada z listy przepisywanych wyłącznie przez lekarza, natychmiast rusza jego zmasowana kampania reklamowa.
Po stronie oczywistości, które także warto wymienić, są:
Serwisy należące do amerykańskiego giganta, w tym oczywiście wyszukiwarka internetowa, to obecnie największa sieć reklamowa na świecie. Rządzi w niej program AdWords, dzięki któremu firmy mogą umieszczać linki sponsorowane do swoich stron w wynikach wyszukiwania. Do tego dochodzi program AdSense, czyli reklamy kontekstowej.
Google ma bardzo rygorystyczną politykę reklamową i jako monopolista może ją ustalać w praktycznie dowolny sposób. Co więcej, firma skutecznie eliminuje reklamy, które w jakikolwiek sposób nie spełniają postanowień regulaminu. Warto więc wiedzieć, czego nie wolno reklamować w Google. Lista jest całkiem długa, dlatego wybraliśmy z niej tylko najciekawsze i najistotniejsze pozycje:
Jak widać nawet tak swobodna część naszej rzeczywistości, jak reklama, podlega daleko idącym regulacjom. Warto o tym wiedzieć planując jakieś działania reklamowe na rzecz produktu „kontrowersyjnego”. Jeśli jego reklama jest zakazana, jedynym wyjściem są działania Content Marketingowe, które można prowadzić w sposób inteligentny i bez łamania przepisów.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.