Data wpisu: 15.06.2021

Ostry spór o prywatność. Apple hamuje zapędy Facebooka

3 maja 2021 roku Apple udostępniło najnowszą aktualizację swojego systemu operacyjnego na urządzenia mobilne – iOS 14.5. Nie byłoby w tym może nic godnego odnotowania, gdyby nie fakt, że ta aktualizacja może mocno uderzyć po kieszeni wydawców reklamy. Duży problem ma szczególnie Facebook, który straci możliwość nieograniczonego śledzenia użytkowników np. iPhone’ów z najnowszą wersją iOS. O co dokładnie chodzi w tym sporze? To jasne: o pieniądze.

Co właściwie zmieniła ta aktualizacja?

iOS 14.5 zawiera dodatkowe zabezpieczenie, które pozwala użytkownikom uniknąć śledzenia przez aplikacje spoza ekosystemu Apple. Teraz każdy posiadacz urządzenia mobilnego firmy z Cupertino pracującego pod dyktando tej wersji systemu będzie mógł wyrazić zgodę na tzw. tracking – odbywa się to za pośrednictwem IDFA, czyli identyfikatora dla reklamodawców.

Jeśli użytkownik się nie zgodzi, to tracking zostanie wyłączony, a to oznacza mocne ograniczenia możliwości podsuwania mu spersonalizowanych materiałów reklamowych. Oczywiście reklamy nadal będą się wyświetlać, natomiast nie będą to treści dopasowane stricte do zainteresowań użytkownika, co automatycznie obniży skuteczność kampanii reklamowej.

Przeciwko zapowiadanej od dawna zmianie ostro protestuje Facebook. Amerykańskie media doniosły, że miało nawet dojść do spotkania w tej sprawie Tima Cooka, szefa Apple, z Markiem Zuckerbergiem. Jak widać nie przyniosło ono żadnego przełomu.

Facebook bombarduje pomysł Apple twierdząc, że ograniczenie trackingu wcale nie służy użytkownikom (rzekomo nie jest to problem z punktu widzenia dbania o prywatność – ciekawa logika), natomiast uderza w rynek reklamy i naraża wydawców na ogromne straty.

Gigant social media sięgnął również po bardzo kontrowersyjny argument, zarzucając Apple dbanie wyłącznie o zwiększanie własnych przychodów, a nie o prywatność użytkowników. Zdaniem Facebooka zmiana wprowadzona wraz z iOS 14.5 może być niebezpiecznym precedensem i krokiem w kierunku upowszechnienia płatnych aplikacji oraz komercyjnego dostępu do treści w Internecie.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry