Solą polskiej przedsiębiorczości są małe, często jednoosobowe przedsiębiorstwa: złote rączki, hydraulicy, krawcowe, pralnie dywanów, myjnie samochodowe, sklepiki osiedlowe itd. Wszystkich tych przedsiębiorców łączy jedno: brak funduszy na kampanię marketingową z prawdziwego zdarzenia. Ich model biznesowy bazuje na pozyskiwaniu klientów z polecenia, co jednak na dłuższą metę nie zdaje egzaminu.
Dziś konieczne jest zdobywanie zleceń również online, czyli od osób, które znalazły ofertę danej firmy w Internecie. Świetnym narzędziem do tego są mikro poradniki, jedna z najskuteczniejszych broni, po jakie w walce o klienta mogą sięgnąć maleńkie biznesy.
Mikro poradniki to krótkie formy tekstowe lub – coraz częściej – filmowe, które pozwalają udzielić konkretnej porady potencjalnym klientom firmy. Może to być np. artykuł na blogu, w którym przedsiębiorca wyjaśnia, jak wymienić uszczelkę w baterii umywalkowej, jak samodzielnie wyregulować drzwi, usunąć plamę z wina czy wymienić klocki hamulcowe.
W ostatnich miesiącach furorę robią mikro poradniki w formie tzw. shortów, czyli krótkich filmików publikowanych na YouTube czy TikToku. Warto je traktować w formie nie tyle alternatywy dla artykułów na blogu, co jako ich uzupełnienie i zachętę do zapoznania się z pełną treścią na stronie www firmy.
Podstawowym celem jest dotarcie do potencjalnych klientów z fachowym, a przy tym zrozumiałym dla nieprofesjonalistów przekazem. Dzięki mikro poradnikom przedsiębiorca może udowodnić, że zna się na swojej pracy, ma odpowiednie kompetencje do świadczenia określonych usług, a zatrudnienie go np. do wykonania drobnej pracy w domu nie wiąże się z żadnym ryzykiem.
Mikro poradniki zastępują dziś klasyczną pocztę pantoflową. W dobie rozluźniania się więzi społecznych, gdy sąsiedzi z tej samej klatki często nie wiedzą, jak mają na imię, coraz mniej osób korzysta z poleceń udzielonych przez znajomych, rodzinę etc. Rośnie zaufanie do opinii i informacji wyszukanych w Internecie.
Dzięki mikro poradnikom przedsiębiorca może zbudować zaufany wizerunek swojego biznesu i utwierdzić potencjalnego klienta w decyzji o skorzystaniu z jego usługi.
Załóżmy, że mamy jednoosobową firmę zajmującą się montażem anten telewizyjnych. To drobny biznes, na którego usługi jest jednak spore zapotrzebowanie. Problem w tym, że na rynku jest duża konkurencja, na której tle przedsiębiorca musi się jakoś wyróżnić. Zrobi to dzięki mikro poradnikom.
Właściciel firmy na swojej stronie internetowej publikuje krótkie artykuły, w których podpowiada np. jak skierować antenę, jak przygotować instalację antenową w nowym budynku, jak sprawdzić jakość sygnału, jak zaprogramować kanały w nowym telewizorze etc.
Są to proste, ale jednocześnie poszukiwane porady, które pozwolą sukcesywnie budować wizerunek eksperta w swoim fachu.
Wielu drobnych przedsiębiorców z góry odrzuca pomysł tworzenia mikro poradników, buntując się przeciwko udostępnianiu „darmowej” wiedzy. Właściciele małych firm wychodzą z założenia, że nie będą podpowiadać swoim potencjalnym klientom, jak np. coś naprawić, skoro mogą po prostu otrzymać zlecenie i na nim zarobić. Jest to krótkowzroczne podejście do sprawy.
Warto sobie uzmysłowić, że z darmowej porady tak naprawdę skorzysta może kilka procent klientów. Pozostali wyłącznie docenią profesjonalizm autora mikro poradnika i będzie to dla nich dostateczny powód, aby skorzystać z jego usług.
Może być również tak, że odbiorca mikro poradnika rzeczywiście wykorzysta zawarte w nim wskazówki i samodzielnie dokona jakiejś prostej naprawy. Gdy jednak pojawi się poważniejsza awaria, to z pewnością chętnie zleci jej usunięcie komuś, do kogo kwalifikacji ma już pełne zaufanie po wcześniejszych dobrych doświadczeniach.
Nadrzędną wartością, jaka wynika z tworzenia mikro poradników w ramach działań marketingowych firmy, jest utwierdzenie potencjalnych klientów w tym, że rzeczywiście mają do czynienia z ekspertem, profesjonalistą, któremu warto powierzyć wykonanie usługi czy kupić u niego jakiś produkt.
Ekspercki wizerunek marki, nawet najmniejszej, to bezcenna korzyść, która będzie procentować przez długi czas, ułatwiając pozyskiwanie klientów zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej.
Małe firmy mają zasadniczą przewagę nad wielkimi korporacjami: mogą zagwarantować klientom znacznie bliższą współpracę, większe zaangażowanie i osobistą odpowiedzialność za realizację zlecenia. Z drugiej jednak strony najmniejszym przedsiębiorcom trudno jest zdobyć zaufanie klientów. Tworzenie mikro poradników jest ważnym i skutecznym elementem tego procesu.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.