Data wpisu: 01.03.2025

Tania strona też powinna być szybka. Jak sprawdzić czas ładowania firmowej strony www?

Projektując stronę internetową można zaoszczędzić niemal na wszystkim, natomiast na pewno nie warto na jej optymalizacji. Chodzi tutaj o to, aby strona – niezależnie od tego, ile kosztowała – ładowała się błyskawicznie. Jeśli jest inaczej, to nie tylko ryzykujemy, że część użytkowników po prostu opuści witrynę przed jej załadowaniem, ale też narażamy się na gorszą ocenę ze strony algorytmu Google i spadek w wynikach wyszukiwania. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak sprawdzić czas ładowania taniej firmowej strony www.

Czym jest PageSpeed Insights?

Page Speed Insights to darmowe narzędzie od Google, które jest najpopularniejszą metodą badania czasu ładowania strony. Narzędzie to pozwala analizować ogólną wydajność witryn internetowych, a przede wszystkim identyfikować elementy spowalniające ładowanie strony. Dzięki Page Speed Insights możemy ustalić, jakie obszary witryny wymagają optymalizacji w celu przyspieszenia jej ładowania i tym samym zwiększenia satysfakcji użytkowników.

Google PageSpeed Insights ocenia stronę wedle dwóch kategorii:

  1. Wydajność na urządzeniach mobilnych.
  2. Wydajność na komputerach stacjonarnych.

Narzędzie przyznaje stronie ocenę w skali od 0 do 100. Wynik powyżej 90 oznacza bardzo dobrą optymalizację, natomiast zdarza się głównie na komputerach – uzyskanie takiej oceny na urządzeniach mobilnych jest znacznie trudniejsze z uwagi na wolniejsze połączenie internetowe.

Jak wykorzystać PageSpeed Insights do poprawy wydajności strony?

Trzeba wyraźnie podkreślić, że zalecenia Google bywają trudne czy wręcz niemożliwe do spełnienia. Może to wynikać chociażby z faktu, iż strona ma wysoką wartość informacyjną i po prostu nie da się ograniczyć ilości contentu – zyskałoby na tym tempo ładowania witryny, ale kosztem jej przydatności dla użytkownika.

Warto natomiast zwrócić uwagę na zalecenia Google odnoszące się do:

  • optymalizacji obrazów,
  • skrócenia czasu odpowiedzi serwera (konieczność zmiany hostingu),
  • minifikacji CSS i JavaScript,
  • aktywacji pamięci podręcznej przeglądarki.

Wdrożenie tych zaleceń na własną rękę nie zawsze jest możliwe, dlatego jeśli Twoja firmowa www (nawet ta tania strona) działa bardzo wolno i jest źle postrzegana przez Google PageSpeed Insights, to najlepiej skontaktuj się z jej projektantem lub poszukaj pomocy w agencji marketingowej specjalizującej się w webdesignie.

Nie tylko PageSpeed Insights

Chociaż narzędzie Google jest najpopularniejszym i bazowym rozwiązaniem do badania optymalizacji strony, to istnieje dla niego kilka alternatyw. Możesz porównać uzyskane wyniki korzystając chociażby z takich narzędzi jak Pingdom (mierzy całkowity czas ładowania strony) czy WP Rocket (dla stron na WordPress).

Najważniejsze, co warto zapamiętać z tego poradnika, to konieczność regularnego sprawdzania czasu ładownia strony, ponieważ jest to obecnie jeden z kluczowych czynników rankingowych, mających wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry