Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania jest jednym z gwarantów sukcesu w firmy w sieci. Oczywiście walka o TOP 10, a tym bardziej TOP 3 jest zażarta i wyniszczająca, także finansowo. Tym większym szokiem dla przedsiębiorcy jest moment, w którym odkrywa on, że strona gwałtownie spadła w rankingu. Wbrew pozorom takie sytuacje zdarzają się dość często. Wymieniamy 5 najbardziej prawdopodobnych powodów, dla których witryna nagle traci wypracowaną pozycję w Google.
- Zmiana algorytmu – Google dokonuje zmian w algorytmie wyszukiwania z dużą częstotliwością, jednak większość modyfikacji nie ma specjalnego wpływu na pozycję strony. Od czasu do czasu trafiają się jednak tzw. duże zmiany, jak chociażby wprowadzenie słynnych Pingwina i Pandy. Nowy algorytm potrafi wywrócić układ w wyszukiwarce do góry nogami. Jeśli właściciel strony czy też zatrudniana przez niego agencja reklamowa na to nie zareaguje, to skutki mogą być fatalne.
- Zmiany na stronie – czasami problemem okazuje się jakaś drobnostka, jak chociażby zmiana nazwa podstrony. Jeśli doszło do tego bez porozumienia z agencją SEO pozycjonującą witrynę, to efektem może być zniweczenie wszystkich dotychczasowych działań podjętych na rzecz tej właśnie podstrony. Dlatego wszelkie zmiany w strukturze witryny należy konsultować ze specjalistą SEO.
- Brak przekierowania 301 – jeśli strona została przeniesiona pod inną domenę, to koniecznie trzeba zastosować wspomniane przekierowanie. W przeciwnym razie moc starej witryny nie będzie przekazana na nową. Może wręcz dojść do sytuacji, w której Google odnotuje istnienie dwóch stron o takiej samej treści i jedną z nich (tę młodszą) uzna za plagiat, co skończy się nałożeniem filtra.
- Duplicate content – czyli publikowanie na stronie treści, która jest zbyt mocno inspirowana innymi witrynami lub wręcz z nich kopiowana. To częsty problemem właścicieli sklepów internetowych. Po wprowadzeniu nowych produktów chcą oni zaoszczędzić na tworzeniu profesjonalnych tekstów i po prostu kopiują je ze stron producentów. Google ostro reaguje na takie działania i może gwałtownie obniżyć ranking witryny.
- Zła jakość linków – niektóre agencje SEO wciąż podejmują nierozsądne działania, które przynoszą ich klientom szybkie korzyści, ale tylko na krótką metę. Budowanie zaplecza linków w oparciu o strony najniższej jakości, źle odbierane przez Google, w końcu spowoduje, że wyszukiwarka uzna linkowaną stronę za bezwartościową. To oczywiście przełoży się na gwałtowne pogorszenie jej pozycji w wynikach.
Wniosek jest zatem prosty: pozycjonowanie strony należy powierzyć profesjonalnej agencji interaktywnej, która nie obiecuje błyskawicznych efektów, ale deklaruje rzetelną pracę i może potwierdzić swoje umiejętności. Jakiekolwiek próby chodzenia na skróty prędzej czy później przyniosą stronie więcej strat niż korzyści.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive