Data wpisu: 23.11.2015

Zasada Pareto w projektowaniu strony www – jak ją zastosować w praktyce?

O tej zasadzie słyszał chyba każdy, kto choć trochę interesuje się marketingiem, ale przypomnijmy: według zasady Pareto bardzo duża cześć osób wykona bardzo mało czynności. Można też odwrócić to twierdzenie, co jest wygodniejsze do zobrazowania jego sensu. Wszystko wyjaśnimy w dalszej części wpisu. Zasadę Pareto bezwzględnie powinno się stosować w projektowaniu strony www – zarówno od strony graficznej, jak i funkcjonalnej. Dlaczego?

Sprzedawaj to, co chcą kupić

Ciąg dalszy wyjaśnienia zasady Pareto. Klasycznym przykładem jest ten głoszący, że tylko 20% klientów przynosi firmie aż 80% zysków. 80% natomiast przekłada się na zaledwie 20% sprzedaż. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ znając i rozumiejąc tę zasadę możemy opracować dużo skuteczniejszą strategię działań promocyjnych.

Wyobraźmy sobie firmę, która chce stworzyć stronę internetową. Będzie ona służyć promocji jej marki i produktów w sieci. Wówczas trzeba się zastanowić, do kogo będziemy ją adresować. Nie, nie do wszystkich klientów. Najlepiej głównie do tych, którzy przyniosą nam 80% zysków. Przed przystąpieniem do prac nad stroną selekcjonujemy więc najbardziej wartościową dla firmy grupę odbiorców i pod dyktando jej oczekiwań projektujemy serwis.

Jeśli więc nasza firma sprzedaje narzędzia budowlane i wie, że 1000 klientów kupuje młotki za 5 złotych, a 200 klientów wkrętarki akumulatorowe za 300 złotych, to oczywistym jest, że głównym produktem na stronie zrobimy owe wkrętarki. Osiągniemy bowiem lepszy efekt sprzedażowy docierając do grupy klientów, którzy zostawiają w firmie więcej pieniędzy, a przy okazji mniej angażują magazyn (mniej wysyłek, telefonów, pytań itd.).

Jak to się ma do projektowania strony?

Ma się, i to bardzo. Firma świadoma, na których klientach najbardziej jej zależy, podeśle takie wskazówki agencji tworzącej jej stronę i w ten sposób bardzo ułatwi dobór odpowiednich środków wyrazu. Projektowanie grafiki i funkcjonalności witryny pójdzie bowiem w stronę zaangażowania wartościowych użytkowników. Jak to będzie wyglądać w praktyce?

Strona zostanie zbudowana wokół kluczowych produktów czy usług i to one będą wysunięte na pierwszy plan. Cała nawigacja będzie podporządkowana temu, aby użytkownicy zapoznawali się z ofertą, której zakup przynosi firmie największe korzyści. Nie zrezygnujemy z produktów czy usług pobocznych, ale nie będziemy się na nich skupiać, aby nie zniechęcać klientów szukających konkretnych rzeczy za wyższą cenę. Tak właśnie działa zasada Pareto – stronę kierujemy do 20% klientów przynoszących naszemu klientowi 80% zysków.

A gdy nie wiemy, do kogo adresować stronę?

Bywa oczywiście tak, że firma – szczególnie dopiero startująca – nie zna jeszcze tak dokładnie oczekiwań swoich klientów. Wówczas możemy uruchomić stronę uniwersalnie prezentującą ofertę i obserwować, jakie zachowania podejmują użytkownicy.

Jeśli po 6 miesiącach analizowania ruchu na witrynie stwierdzimy, że 70% odwiedzających kieruje się od razu do zakładki z konkretnym produktem lub do zakładki z cennikiem, to będziemy mogli wprowadzić zmiany w nawigacji polegające na jeszcze dokładniejszym wskazywaniu właśnie tych obszarów strony. Może się też okazać, że użytkownicy podejmują akcje, które nie przynoszą firmie korzyści. W takiej sytuacji znów wprowadzimy zmiany, ukryjemy nieefektywne elementy, a podkreślimy te, do których trudniej jest obecnie dotrzeć.

Projektowanie strony www zgodnie z zasadą Pareto pozwala stworzyć serwis naprawdę wydajny i realnie przekładający się na korzyści dla klienta. Warto o niej pamiętać tworząc wszystkie elementy strony – od grafiki po teksty.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry