Sponsoring powszechnie kojarzy się z gigantycznymi wydatkami za umieszczenie reklamy firmy np. na koszulkach klubu piłkarskiego czy strojów olimpijskich. Tymczasem ta forma promocji jest także adresowana do mniejszych firm, które nie mają dużych budżetów reklamowych. Sponsoring robi karierę w Internecie, gdzie jest mnóstwo miejsca na działania marketingowe o cechach działalności np. charytatywnej.
Posłużmy się przykładem. W sieci działa bardzo popularny portal o tematyce psów. Portal ma 100.000 unikalnych użytkowników miesięcznie. Żyje z reklam i artykułów sponsorowanych. W pewnym momencie twórcy portalu wpadają na pomysł, aby zorganizować akcję wsparcia dla bezdomnych psów. Potrzebuje jednak na to pieniędzy, a te z bieżących wpływów są niewystarczające. Tutaj pojawia się miejsce dla sponsora.
Firma zaproszona do objęcia akcji patronatem może czerpać z tego ogromne korzyści, przede wszystkim wizerunkowe. Właściciele psów są specyficzną grupą klientów. Mocno utożsamiają się z markami produkującymi akcesoria dla zwierząt czy karmy. Przede wszystkim zależy im, aby producent oferował solidną jakość. Nie mniej ważne jest jednak także zaangażowanie producenta w pomoc zwierzętom.
Jeśli firma A obejmie taką akcję patronatem i sponsoringiem, to natychmiast zyskuje przychylność klientów, dla których może to być kluczowa zachęta do podjęcia decyzji zakupowej w przyszłości. Klienci otrzymują komunikat: kup w firmie A, bo firma A kieruje się filozofią wrażliwości społecznej, a nie tylko czystym biznesem.
Sponsoring nie musi mieć jednak kontekstu charytatywnego. Bardzo popularne staje się obejmowanie patronatem blogów czy kanałów na YouTube. Przed odtworzeniem filmu znanego youtubera pojawia się plansza z informację, że kanał sponsoruje firma B. Widzowie, którzy mają zaufanie do swojego idola, natychmiast pozytywnie odbierają też pomagającą mu markę.
Sponsoring może iść znacznie dalej. Firmy stawiające na tę formę promocji mogą np. prosić influencerów o przygotowanie filmu czy wpisu na blogu na zadany temat.
Pamiętaj
Ważne jest jednak, aby nie wpływać na treść tego materiału – w przeciwnym razie twórca traci wiarygodność, a sponsor atut w postaci silnego wsparcia ze strony popularnego youtubera czy blogera.
Sponsoring nie musi polegać wyłącznie na dawaniu pieniędzy. Równie dobrze sprawdzają się np. atrakcyjne nagrody dla odbiorców akcji czy po prostu produkty, które w jakiś sposób mogą wesprzeć twórcę lub organizatora kampanii. To duża szansa dla firm, których zwyczajnie nie stać na zbudowanie solidnych budżetów reklamowych.
Sponsoring ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Przełamuje barierę w akceptowaniu przekazu komercyjnego przez użytkowników Internetu. Skoro klienci nie lubią reklam, trzeba do nich dotrzeć w inny sposób. Ten jest jednym z lepszych.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.