Data wpisu: 23.12.2015

Błędy w projekcie graficznym – kto za nie odpowiada?

Każdy z nas popełnia błędy i to naturalne, że zdarzają się one także w toku prac nad projektem graficznym. Nie jest jednak wcale oczywiste, kto za takie pomyłki odpowiada. Owszem, odpowiedzialne za stworzenie projektu zgodnie z oczekiwaniami klienta jest studio graficzne, jednak warto zdać sobie sprawę, że na pewne rzeczy nawet wysokiej klasy specjaliści po prostu nie mają żadnego wpływu. Błędy w projekcie graficznym bardzo często wynikają bowiem z nierzetelności klienta lub innych podwykonawców.

Brief – to nie jest zwykły dokument

Wielokrotnie już podkreślaliśmy, jak kluczowe znaczenie dla sprawnej i prawidłowej realizacji projektu ma wypełnienie briefu przez klienta. Naprawdę trzeba się do tego przyłożyć, bo jeśli podane tam informacje będą niepełne lub nieprawdziwe, wówczas studio graficzne nie może odpowiadać za to, że efekt nie przypadł klientowi do gustu.

Unikajmy sytuacji, w której brief wypełnia inna osoba, a projekt opiniuje jeszcze inna. Dochodzi bowiem wówczas bardzo często do dezinformacji, a studio graficzne nie jest w stanie domyślać się, kto ma decydujący głos w ocenie projektu. Jeśli zatem brief został wypełniony błędnie, wówczas ewentualne poprawki w projekcie zostaną wprowadzone na koszt zamawiającego.

Oczywiście może też być tak, że błędy wynikają z ewidentnych zaniedbań studia – zawsze jednak pierwszym punktem odniesienia jest właśnie brief, który po prostu zabezpiecza interesy obu stron.

Błędy po wydrukowaniu projektu

Większość projektów graficznych zlecanych przez firmy trafia później do druku. Naprawdę warto wówczas skorzystać z oferty studia, które projekt przygotowało. Profesjonalne, duże agencje dysponują własną drukarnią i w takiej sytuacji w 100% odpowiadają za to, aby efekt po wydrukowaniu był zgodny z tym, jaki został przedstawiony klientowi.

Jeśli jednak decydujemy się zlecić druk zewnętrznej drukarni, to po jej stronie leży obowiązek przygotowania projektu do druku. Za wszelkie błędy popełnione przez wykonawcę studio nie może odpowiadać – jest to chyba dość oczywiste. Jeśli nastąpiły zmiany kolorystyczne, zmiany w formacie lub jakakolwiek ingerencja w projekt, wykonawca jest w pełni zwolniony z odpowiedzialności.

Błędy w zawartości tekstowej

Wielu klientów zlecających przygotowanie projektu graficznego zapomina o tym, że studio nie zaoferuje w podanej cenie stworzenia także treści. Jest to zawsze usługa dodatkowo płatna. W tym momencie często klient decyduje się samodzielnie przygotować teksty na stronę www, do ulotki czy hasła reklamowe. Nie ma w tym oczywiście nic złego, ale wówczas za jakość tekstów oraz ich poprawność odpowiada w 100% zamawiający.

Profesjonalna agencja reklamowa, w ramach której działa studio graficzne, na pewno zaproponuje klientowi przygotowanie treści – warto z takiej oferty skorzystać, bo wówczas otrzymamy kompleksowy i bardzo spójny projekt graficzny. Zwykle istnieje także możliwość zamówienia audytu treści dostarczonych przez klienta oraz sprawdzenia ich pod kątem błędów, literówek i interpunkcji.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry