Data wpisu: 26.01.2016

Chcesz zlecić przygotowanie projektu graficznego dla firmy? Sprawdź, czego będzie potrzebować studio graficzne

Proszę zrobić tak, żeby było dobrze – tego typu zlecenia z reguły kończą się katastrofą i sporymi problemami wykonawczymi. Niestety, w branży kreatywnej także musimy się opierać na twardych faktach, które przedstawi klient. Przystępując do projektowania grafiki zawsze trzeba mieć przed oczami wytyczne do projektu i trzymać się na tyle ściśle, na ile jest to tylko możliwe. Dlatego w tym wpisie podpowiemy Wam, czego na pewno zażąda od Was studio graficzne zanim podejmie się realizacji zlecenia.

Brief – bez niego nic nie ruszy

Brief, nazywany też kwestionariuszem, to zbiór najważniejszych wytycznych do projektu. O jego wypełnienie poprosi każde profesjonalne studio graficzne, każda agencja kreatywna, każdy copywriter. Dlaczego? Aby uniknąć problemów i zażaleń. Brief jest formą kluczowego zabezpieczenia interesów obu stron. Jeśli projekt się nie podoba, to można go podważać tylko na podstawie informacji zawartych wcześniej w kwestionariuszu.

Na przykład. Klient życzy sobie, aby projekt graficzny miał charakter animacji i wyraźnie zaznacza to w briefie. Po oddaniu projektu uznaje jednak, że wygląda on zbyt mało poważne i chce wprowadzenia zmian. Wówczas oczywiście studio je wykona, ale odpłatnie – punktem wyjścia była bowiem prośba umieszczona w briefie. Skoro klient zmienił zdanie, to teraz będzie musiał zapłacić za poprawki.

Może także dojść do odwrotnej sytuacji. Klient zaznacza w briefie, że zależy mu na szarej kolorystyce np. projektu logo. Studio jednak przygotowało projekt w oparciu o ciepłe kolory. Może z roztargnienia, może w wyniku błędu. Klient ma wówczas pełne prawo zażądać przygotowania nowego projektu bez dodatkowej opłaty.

O co pyta studio graficzne?

Pytania zawarte w briefie są dość standardowe i żadna firma nie powinna być nimi zaskoczona. Odnoszą się one bowiem bezpośrednio do oczekiwań biznesowych i stylistycznych. Studio zapyta więc m.in. o:

Odpowiedzi powinny być w miarę możliwości precyzyjne i do wypełnienia briefu naprawdę warto się przyłożyć. Dzięki temu realizacja projektu pójdzie znacznie sprawniej i szybciej, jest też duża szansa, że finalny efekt od razu przypadnie nam do gustu i nie będą konieczne żmudne poprawki.

Co jeszcze musisz dostarczyć studiu graficznemu?

Wykonanie niektórych projektów graficznych wymaga dostarczenia materiałów, które są już w posiadaniu klienta. Jeśli studio ma zaprojektować layout strony www, to na pewno będzie mu potrzebny projekt logo marki i zdjęcia. Klient oczywiście może zażyczyć sobie przygotowania tych materiałów przez wykonawcę, jednak zawsze jest to usługa dodatkowo płatna.

Tak samo jest z wszelkimi treściami. Nie wolno oczekiwać od studia, że w ramach ceny zapewni nam także stworzenie haseł reklamowych czy tekstów na stronę www. Zawsze są to usługi płatne dodatkowo i na pewno warto ich przygotowanie zlecić głównemu wykonawcy – wówczas cały proces realizacji projektu potrwa krócej, a efekt z pewnością będzie spójny i zgodny z oczekiwaniami klienta wyrażonymi w briefie.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry