Data wpisu: 31.03.2017

Cross marketing – świetny sposób na wzajemną reklamę

Konkurowanie jest solą przedsiębiorczości, jednak bywają sytuacje, w których firmy działające w bardzo podobnych branżach mogą, a nawet powinny, połączyć siły i rozpocząć wspólną kampanię reklamową. Przynosi to korzyści obu stronom, a przy okazji pozwala znacznie obniżyć koszty promocji. Taka strategia jest nazywana cross marketingiem. Na czym to dokładnie polega?

Cross marketing, czyli ja promuję Ciebie, a Ty mnie

Aby móc rozpocząć działania cross marketingowe potrzebne są co najmniej dwa podmioty, czyli firmy, które łączą wspólne interesy. Nie są one dla siebie bezpośrednią konkurencyjna, ale kierują swoje oferty do podobnej grupy docelowej. Rozpoczynając kampanię marketingową mogą więc znacznie zwiększyć zasięg reklamy i dotrzeć do osób, które normalnie nie byłyby zainteresowane ich przekazem lub nie mogłyby do niego dotrzeć.

Aby to maksymalnie uprościć posłużymy się przykładem. Hurtownia budowlana z miejscowości X chce wypuścić folder reklamowy i kolportować go wśród inwestorów. Sama nie ma jednak jeszcze na tyle silnej marki, aby mieć pewność, że klienci jej zaufają. Dlatego do przygotowania folderu zaprasza swoich kontrahentów: powszechnie znane firmy produkujące materiały budowlane, czyli np. pustaki, styropian i cegłę. Ich marki są rozpoznawalne, a tym samym zwiększają wiarygodność folderu i gwarantują, że klienci będą chcieli zapoznać się z jego treścią.

Zyskują na tym wszystkie strony. Hurtownia może promować się „w blasku” znanych marek, natomiast znane marki mają reklamę za ułamek kwoty, jaką normalnie musiałyby na nią przeznaczyć. Tak właśnie działa cross marketing.

Ta strategia marketingowa jest doskonale znana od wielu lat. Wykorzystują ją nawet globalne marki. Oto najczęstsze przypadki:

  • Producent samochodów rekomenduje klientom olej marki X
  • Producent zmywarek rekomenduje tabletki marki Y
  • Na obudowie komputera znajduje się naklejka z napisem „Intel Inside”
  • Właściciel kina rozdaje widzom przed seansem pakiety słodyczy producenta Z

Jak zaplanować i prowadzić skuteczną kampanię cross marketingową?

Najważniejszy jest prawidłowy dobór partnera do promocji – firmy muszą być w jakiś logiczny sposób związane wspólnymi interesami i reklamować swoje produkty/usługi w gronie podobnych grup docelowych. Nie ma przecież żadnego sensu w tym, aby np. producent okien reklamował się wspólnie z producentem obuwia – klienci wyczują podstęp na kilometr i nie uwierzą w kampanię.

Drugim krokiem jest opracowanie samej kampanii i ustalenie, która firma będzie jej główną marką. Zwykle to ona ponosi największy koszt, ale jednocześnie może liczyć na największe korzyści. Kampania reklamowa musi być przede wszystkim wiarygodna i zrozumiała dla klientów. Powinni oni od razu wiedzieć, dlaczego akurat te marki wspólnie się reklamują. Dzięki temu będą bardziej skłonni, aby skorzystać z obu ofert.

Bardzo ważne jest także wyznaczenie wspólnych i osobnych celów. Marki prowadzące jedną kampanię nie mogą ze sobą konkurować, a idea jest taka, aby obie odniosły korzyści. Jedna firma nie może cynicznie zakładać, że po prostu wykorzysta wizerunek drugiej dla własnych profitów.

Cross marketing to naprawdę ciekawa i opłacalna forma promocji, z której można korzystać na wielu płaszczyznach. Dotyczy to także małych firm, które mogą przecież wzajemnie polecać swoje usługi klientom. Ważne, aby robić to zgodnie z ustalonymi regułami i tym samym czerpać obopólne korzyści.

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry