Czy wiesz, jaka jest najstarsza domena indeksowana przez Google? To www.symbolics.com. Adres został uruchomiony w 1985 roku i obecnie stanowi po prostu zaplecze linków (właściciel świetnie na tym zarabia). Wiek domeny internetowej jest uznawany za jeden z czynników rankingowych, dlatego panuje powszechne przekonanie o wyższości starych adresów nad nowymi. To jednak nie jest wcale aż tak oczywiste.
Opinia na temat tego, że wiek domeny ma duże znaczenie dla jej pozycji w wyszukiwarce, jest nieco zbyt ogólnikowa. W praktyce bowiem dla Google nie ma wielkiej różnicy, czy adres został zarejestrowany rok czy 10 lat temu. Liczy się to, jakie treści się pod nim znajdują oraz ile i jakiej jakości linki do niego prowadzą.
Ponieważ wiekowa domena z reguły może się pochwalić wieloma odnośnikami rozsianymi po sieci, to w naturalny sposób jest traktowana przez Google lepiej. Jednak data rejestracji nie ma aż takiego znaczenia.
Prawdziwa przewaga wiekowej domeny nad nową ujawnia się jednak w momencie, gdy pod oboma adresami kryją się podobne treści. Wówczas Google będzie premiować starszą witrynę, ponieważ to ona wcześniej zaprezentowała unikalny content. Jest to duży handicap.
Zakup starej domeny to żaden problem – wystarczy znaleźć interesujący adres i dogadać się z jego właścicielem w kwestii ceny. Teoretycznie to świetny pomysł, ponieważ kupuje się domenę, która przez wiele lat była już indeksowana przez Google, a więc powinna mieć przewagę nad zupełnie świeżym adresem. Prawdopodobnie prowadzi też do niej mnóstwo linków.
Tutaj jednak pojawia się problem. Otóż każdy kija ma dwa końce. Może się więc okazać, że domena, która przez wiele lat nie była rozwijana i stanowiła jedynie wydmuszkę (nie prezentowała żadnych wartościowych treści), będzie ignorowana przez Google.
Właściciel mógł także sztucznie poprawiać pozycję domeny w wyszukiwarce korzystając z zapleczy linków o bardzo niskiej jakości, co w konsekwencji może doprowadzić do nałożenia na nią filtra. Trzeba więc na to bardzo uważać.
Codziennie w sieci pojawiają się nowe domeny, które oczywiście muszą budować swoją pozycję od początku. Jednak Google od dawna daje im pewne fory – mianowicie stosuje tzw. Fresh Site Bonus. Nowy adres jest na początku wysoko pozycjonowany, ale z czasem, jeśli nie zostaną podjęte żadne działania SEO, sytuacja się zmieni. Dlatego firma, która rozważa odkupienie starej domeny tylko dlatego, aby mieć z tego tytułu handicap, nie powinna wykluczać opcji uruchomienia zupełnie nowego, autorskiego adresu.
Podsumowując: wiek domeny może mieć bardzo duże znaczenie dla jej wartości i pomóc jej w osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce, ale tylko pod warunkiem, że adres jest dobrze zoptymalizowany i prowadzą do niego odnośniki z mocnych stron. W takiej sytuacji należy robić wszystko, aby rozwijać domenę, a decyzja o zmianie adresu (np. na drodze rebrandingu) powinna być ostatecznością.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.