Jak zachęcić klientów do zostawiania opinii na temat firmy w Internecie?

Data wpisu: 16.04.2018
Zdjęcie główne #1457 - Jak zachęcić klientów do zostawiania opinii na temat firmy w Internecie?

Opinie innych mają ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe. W Internecie szukamy już nie tylko informacji o produktach, ale też ich recenzji, najlepiej napisanych przez zwykłych użytkowników. Co ciekawe, takie opinie cieszą się większym zaufaniem niż profesjonalne testy. Dochodzi do tego, że część osób jest skłonna kupić dany produkt czy usługę tylko z powodu świetnych recenzji, nie do końca zwracając uwagę na swoje faktyczne potrzeby. Wniosek jest oczywisty: każda firma powinna dbać o to, by w sieci znalazło się jak najwięcej pozytywnych opinii na jej temat. Jak zachęcić klientów do ich zostawiania? Oto kilka sposobów.

Poproś osobiście

Nie ma lepszego sposobu. Automatyczne przypomnienia o możliwości wystawienia opinii (generowane np. z portali opinii i systemów sklepowych) są nieskuteczne i po prostu ignorowane przez większość klientów. Osobista prośba działa inaczej. Klientowi o wiele trudniej jest przejść obok takiego komunikatu. Zwłaszcza w sytuacji, gdy rzeczywiście jest zadowolony z produktu czy usługi.

Osobiste wysyłanie próśb o wystawienie opinii jest również formą zacieśniania relacji z klientami i budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Możesz w ten sposób pokazać, że nie obawiasz się konfrontacji z recenzją klienta, a  jego zadowolenie ma dla Ciebie znaczenie. To zwiększa szansę na to, że klient ponownie wybierze Twoją firmę.

Zostaw opinię, a coś dostaniesz

To bardzo skuteczna metoda, choć oczywiście ma w sobie znamiona zwykłego przekupstwa. Pamiętajmy jednak, że wszyscy jesteśmy w pewnym stopniu interesowni. Nie ma więc nic złego w tym, aby podać klientowi marchewkę i w ten sposób zachęcić go do zostawienia opinii.

Rozwiązań jest kilka. Możesz np. zaproponować klientowi rabat na kolejne zakupy czy darmowy e-book z poradami. Dzięki temu nie tylko zachęcisz go do zrecenzowania produktu czy usługi, ale też zwiększysz szansę na to, że ta recenzja będzie pozytywna.

Gdzie klienci powinni zamieszczać opinie?

Jeśli Twoja firma jest zarejestrowana w programie Google Moja Firma, to zdecydowanie warto zachęcać klientów do zostawiania recenzji w wyszukiwarce. Jest to szczególnie korzystne dla przedsiębiorców ograniczających swoje działania do rynku lokalnego.

Naturalnym miejscem do recenzowania produktów i usług są media społecznościowe. Możesz więc zachęcać klientów, by zostawiali swoje opinie pod profilami firmy na Facebooku czy Google+.

Najlepsze, najbardziej wartościowe opinie warto również umieścić bezpośrednio na stronie firmy, np. w formie slidera. Nazywamy je „testymonialami” i mają one ogromny wpływ na odbiór przedsiębiorstwa przez kolejne osoby odwiedzające witrynę.

Na koniec pamiętaj, że klienci mogą zostawiać w sieci także negatywne opinie. Musisz się z tym liczyć i nie możesz tego ignorować. Każda negatywna opinia, na którą natrafisz, powinna spotkać się z Twoją odpowiedzią. Oczywiście kulturalną, rzeczową, wyrażającą troskę o polubowne załatwienie sprawy.

Autor wpisu: Soluma

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.