W momencie gdy zaczynasz czytać ten tekst, kilka milionów Polaków zadaje Google jakieś pytanie. Na świecie każdego dnia są to setki milionów zapytań. Zebranie ich wszystkich jest oczywiście niemożliwe, ale pogrupowanie – już tak. Większość z nas szuka w Google 3 rodzajów informacji. Jakich? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie.
Wbrew nazwie nie chodzi tutaj o zapytania dotyczące dojazdu do konkretnego miejsca czy wskazania czegoś na mapie. Internauci zadający pytania nawigacyjne po prostu wiedzą, na jaką stronę chcą trafić, ale nie chce im się wpisywać jej adresu w pasku przeglądarki. Wpisują więc np. „soluma.pl”, a Google od razu podaje im gotowy link do przejścia na naszą stronę.
Wśród najpopularniejszych zapytań nawigacyjnych są „YouTube”, „Facebook” czy „Twitter”. Czyli: internauta zna stronę docelową i wie jak wygląda. Nie interesują go inne wyniki wyszukiwania.
Jakie to ma znaczenie?
Chodzi o to, aby pozycjonując stronę zdawać sobie sprawę, że część klientów chce na nią trafić bezpośrednio z wyszukiwarki np. wpisując „Soluma”. Dlatego wśród wybranych słów kluczowych muszą się znaleźć także te najbardziej oczywiste.
Jak łatwo się domyślić chodzi o wszelkie pytania, na które Google ma zwrócić konkretną odpowiedź. Może to być np. „Kiedy urodził się Kopernik” lub „Ile koni mechanicznych ma Audi A6 3.0 TDI”. Google bardzo poważnie traktuje takie pytania, dlatego stale rozwija wyszukiwarkę w takim kierunku, aby użytkownik uzyskał odpowiedź już na poziomie Google, bez konieczności wchodzenia na inne strony.
Jakie to ma znaczenie?
Aby ściągnąć ruch z zapytań informacyjnych trzeba wypełnić stronę bardzo wysokiej jakości treścią o dużym ładunku merytorycznym. Świetnie nadaje się do tego blog. Można wówczas tworzyć teksty z myślą o wybranych frazach kluczowych, które są potencjalnie atrakcyjne dla klientów.
Użytkownicy zadający tego typu pytania chcą uzyskać informację na temat konkretnego produktu czy usługi, ale koniecznie ze wskazaniem miejsca zakupu. Taką frazą może być np. „czajnik elektryczny Philips gdzie kupić” lub „gruzińskie wino”. Wyszukiwarka ma podać internaucie linki do konkretnych sklepów internetowych lub porównywarki cenowej.
Jakie to ma znaczenie?
Zapytania transakcyjne są najbardziej wartościowe dla e-sklepów. Aby móc liczyć się w tej kategorii zapytań, trzeba inwestować w pozycjonowanie witryny na frazy związane z konkretnymi produktami, np. tworząc obszerne opisy produktów.
Warto pamiętać o tych kategoriach zapytań, aby móc prawidłowo pozycjonować swoją witrynę pod kątem toku rozumowania klientów, a nie tylko na suche słowa kluczowe.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.