Kiedy szukasz opinii o usługach i produktach w Internecie, z reguły trafiasz na różne wpisy na forach internetowych czy komentarze na portalach. Wiedz, że nie każdy taki głos jest dziełem rzeczywistego użytkownika. W sieci od lat mnoży się zjawisko marketingu szeptanego, czyli działań quasi marketingowych, które jednym firmom przynoszą korzyści, a drugie wpędzają w poważne kłopoty wizerunkowe. Czy Twoja firma powinna skorzystać z takiej formy reklamy?
Marketing szeptany, nazywany też z angielskiego buzz marketingiem (od bzyczenia), jest tak stary, jak reklama internetowa. Bazuje na założeniu, że większość konsumentów nie potrafi samodzielnie podjąć decyzji o zakupie i szuka wsparcia ze strony innych. Tymi innymi są ludzie, których nie znamy, nie wiemy o nic poza tym, że prawdopodobnie skorzystali już wcześniej z danej oferty i teraz dzielą się swoimi opiniami na jej temat.
Szukamy komentarzy na temat wszystkiego. Czy ta sukienka będzie na mnie pasować? Czy ten komputer pozwoli mi renderować filmy? Czy ten telewizor sprawi, że doznam wgniecenia w fotel? Przykłady można mnożyć w nieskończoność. Zasada jest prosta: dzięki Internetowi możemy korzystać z rad tysięcy osób. Traktujemy takie opinie jako bardziej wiarygodne niż np. zapewnienia sprzedawcy czy producenta. Marketing szeptany doskonale to wykorzystuje.
Problemem dla użytkowników Internetu jest odróżnienie opinii prawdziwych, wystawionych przez rzeczywistych klientów, od tych zwyczajnie kupionych. Firmy doskonale rozumieją opisaną wyżej zasadę i od lat przeznaczają spore środki właśnie na kupowanie pozytywnych opinii o swoich produktach. Jeśli więc trafisz na taki komentarz:
Produkt X jest cudowny, bo dzięki niemu moja skóra nabrała elastyczności, a mąż już nie ogląda się za innymi.
To możesz mieć pewność, że jest to działanie agencji reklamowej specjalizującej się w prowadzeniu marketingu szeptanego. Oczywiście przykład jest przerysowany. Dobrzy specjaliści dobierają język komentarza do warunków panujących na danym forum czy portalu, aby maksymalnie ukryć przekaz marketingowy.
Działania buzz marketingowe mogą być też prowadzone w celu zdyskredytowania konkurencji. To poważny problem. Nieuczciwe firmy wynajmują ludzi do zostawiania komentarzy oczerniających produkty innych dostawców. Na to także trzeba uważać.
Marketing szeptany miał chwile swojej chwały, ale powoli przestaje być skuteczny. Nowa generacja klientów, doskonale obeznanych z Internetem, bez trudu wyłapuje jawne przekręty. Fora zaczęły być skrupulatnie moderowane, podobnie jest z portalami, dlatego zostawienie kupionego komentarza jest coraz trudniejsze.
Naszym zdaniem oszukiwanie klientów, a tym w dużej mierze jest buzz marketing, nie przynosi długofalowych efektów. Kłamstwo, cwaniactwo biznesowe prędzej czy później wyjdzie na jaw. Nadal warto prowadzić działania na forach i portalach tematycznych, ale merytoryczne, w postaci np. artykułów sponsorowanych czy poradnikowych. Firma dobrze się promuje, ale nie traci twarzy.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.