Data wpisu: 05.09.2019

Nie bój się Instagrama. Wskazówki, jak wykorzystać go do promocji marki

Instagram jest bardzo specyficznym portalem społecznościowym. Powszechnie uważa się go za świątynię próżności, miejsce promowania wątpliwych celebrytów, ewentualnie za zabawkę dla marzycieli lubiących żyć życiem innych. W rzeczywistości jednak ten portal może stanowić potężną broń w walce o zbudowanie rozpoznawalnej marki. Jak zacząć biznesową aktywność na Instagramie? Co trzeba wiedzieć, aby nie zaliczyć falstartu? To wyjaśniamy w naszym poradniku.

Fenomen Instagrama? To proste

Instagram zdecydowanie wyróżnia się na tle innych portali społecznościowych, choć założenie jest całkiem podobne: chodzi o budowanie relacji międzyludzkich w wirtualnym świecie. Instagram robi to jednak nie przy pomocy postów tekstowych, ale wyłącznie zdjęć, filmów i innych elementów graficznych.

Mogłoby się wydawać, że zdjęcie nie jest tak angażujące jak treść i sporo w tym racji. Pamiętajmy jednak, jak działa ludzki mózg. O wiele łatwiej jest mu przyswoić obraz, ponieważ wymaga to mniejszej koncentracji i wytężenia szarych komórek. Zdjęcie jest bardziej sugestywne, łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania. Robi też natychmiastowe wrażenie – w tekst trzeba się jednak „wczytać”.

Ten mechanizm sprawia, że treści publikowane na Instagramie są bardzo atrakcyjne dla odbiorców, dzięki czemu ci chętnie udostępniają je dalej. Tym samym marki promujące się na tym portalu mogą dość szybko budować zasięgi, zyskując popularność i angażując coraz większą społeczność.

Najważniejsze narzędzia na Instagramie, czyli jak zaistnieć na tym portalu?

Instagram oferuje markom sporo możliwości w zakresie docierania do użytkowników. Samo wrzucanie zdjęć niewiele daje, ponieważ w potoku takich treści naprawdę trudno jest się jeszcze czymś wyróżnić. Warto więc podpatrywać marki, którym się to udało, które zbudowały ogromny zasięg na Instagramie i wręcz opierają swoją strategię e-marketingową właśnie na tym portalu.

InstaStories

InstaStories (Instagram Stories) to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przez marki. Koncepcja jest bardzo ciekawa: opublikowane w tym trybie grafiki lub wideo są dostępne tylko przez 24 godziny. Ten prosty zabieg powoduje, że treść z miejsca staje się interesująca dla odbiorców i mocno ich angażuje – działa tutaj efekt ograniczoności czasowej oferty. Fani marki z pewnością zechcą jak najszybciej sprawdzić, co też obserwowany przez nich brand wrzucił na InstaStories – prawdopodobnie polecą to też swoim znajomym.

Przy pomocy InstaStories warto relacjonować działania marki, a najlepiej jej codzienność, chociażby:

  • Zwykły dzień w biurze;
  • Mini-imprezę urodzinową dla jednego z pracowników;
  • Prezentację nowych produktów;
  • Bardzo popularne unboxingi (rozpakowywanie produktów);
  • Q&A, czyli pytania i odpowiedzi;
  • Imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne, eventy biznesowe;
  • Aktywności twarzy marki po godzinach pracy;

Film na żywo

Ciekawe narzędzie, do którego marki coraz bardziej się przekonują. Filmy na żywo mocno angażują użytkowników Instagrama, co wydłuża czas kontaktu z marką. Działa tutaj efekt zaufania: fani widząc, że marka publikuje coś live, z góry uznają ją za rzetelną, otwartą, prokliencką (w końcu nie ma nic do ukrycia, a przynajmniej może się tak wydawać).

Co można pokazywać „na żywo”? Również codzienne sytuacje w firmie, ale ten format zdecydowanie najlepiej sprawdza się do relacjonowania ważnych wydarzeń, np. wystąpienia przedstawiciela marki na evencie czy konferencji, akcji specjalnej itd.

Kultura hashtagów

Nie ma Instagrama bez hashtagów. To właśnie one stały się znakiem rozpoznawczym portalu i zostały szybko skopiowane przez inne social media. Obecnie hashtag to wręcz element popkultury – praktycznie każda duża marka wykorzystuje to w swojej strategii marketingowej, nawet w kampaniach prowadzonych w mediach tradycyjnych.

Przed rozpoczęciem akcji marketingowej na Instagramie warto więc wymyślić co najmniej kilka kreatywnych hashtagów, które będą w jakiś sposób związane z marką – mogą to być zupełnie luźne skojarzenia. Warto wiedzieć, że pod pojedynczym postem można dodać aż 30 hashtagów, dlatego nie trzeba się mocno ograniczać. Kluczowe jest to, aby pamiętać, że z czasem hashtag może się stać nowym sloganem marki – warto więc rzetelnie podejść do procesu tworzenia tych haseł.

Konkursy

Są nieodłącznym elementem instagramowego krajobrazu. Konkursy angażują użytkowników, zachęcają ich do nawiązania kontaktu z marką, a nawet do bycia jej ambasadorami. Radzimy natomiast pamiętać o tym, że sam Instagram swoją popularność zbudował na banalnie prostej obsłudze i wspomnianym już braku konieczności wysilania umysłu – to po prostu portal rozrywkowy. Dlatego wszelkie konkursy powinny być nieskomplikowane. Stawiamy na proste zasady, np. kto polubi profil marki między 12:00 a 12:05, ten zgarnie darmowe gadżety.

Warto jeszcze krótko wspomnieć o płatnej reklamie – Instagram oczywiście udostępnia markom taką opcję. Na ten krok warto się jednak zdecydować dopiero wtedy, gdy marka rzeczywiście ma fanom coś do zaproponowania, np. chce wypromować konkurs czy aplikację mobilną. 

Na koniec wyjaśnijmy jeszcze, że użytkownicy Instagrama bardzo nie lubią być lekceważeni przez marki. To z reguły ludzie młodzi, w większości z pokolenia Z, a więc niecierpiący długiego czekania na odpowiedź, chcący mieć wszystko na już, oczekujący pełnego zaangażowania ze strony marek.

Decydując się na rozpoczęcie kampanii marketingowej na Instagramie musisz więc mieć pewność, że przynajmniej w początkowym okresie nie zabraknie Ci środków i energii na bardzo aktywne rozwijanie profilu i docieranie do fanów.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry