Data wpisu: 03.09.2022

Pozycjonowanie strony w innych wyszukiwarkach niż Google. Czy to ma sens?

Google to największa, najważniejsza i najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie. Warto natomiast wiedzieć, że nie jest jedyna i istnieje dla niej całkiem sporo alternatyw. Pojawia się więc pytanie, czy jest sens inwestować w pozycjonowanie strony w innych wyszukiwarkach niż Google? Przyjrzeliśmy się temu zagadnieniu, a szczegóły znajdziesz w naszym poradniku.

Google to hegemon

Pozycja Google na rynku wyszukiwarek jest tak silna, że wiele osób stawia wręcz znak równości między wyszukiwarką internetową a produktem amerykańskiego giganta. Jest to słuszne podejście, o ile ograniczamy się tylko do tzw. zachodnich rynków, w tym Polski.

W naszym kraju Google jest niekwestionowanym liderem, wręcz monopolistą, zgarniając ponad 96 proc. rynku. Oznacza to, że niemal każdy internauta w Polsce korzysta właśnie z wyszukiwarki firmy z Mountain View.

Popularne alternatywy dla wyszukiwarki Google

Dla niektórych sporym zaskoczeniem może być informacja, że na rynku działa co najmniej kilkanaście różnych wyszukiwarek internetowych. Co więcej, są takie, które w wybranych krajach mają znacznie silniejszą pozycję niż Google. Z niektórymi z tych wyszukiwarek mogłeś się zetknąć, inne są kompletnie nieznane polskim użytkownikom. Oto kilka przykładów:

  • Yandex – najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Rosji i w niektórych państwach byłej WNP.
     
  • Yahoo! – to z kolei jedna z najstarszych działających wyszukiwarek, która debiutowała na długo przed Google. Starsi użytkownicy Internetu z pewnością ją pamiętają. Dziś pozycja Yahoo! jest raczej marginalna, natomiast wciąż cieszy się przyzwoitą popularnością w USA i Kanadzie.
     
  • Bing – wyszukiwarka, którą kojarzymy przede wszystkim przez pryzmat jej nachalnego wciskania (często pobiera się ją wraz z różnymi programami ściąganymi z sieci). Bing ma jednak zaskakująco duży udział w rynku, który szacuje się na około 2%.
     
  • Baidu – absolutny lider chińskiego rynku, co wynika z faktu, iż w Chinach produkty Google są oficjalnie zakazane.
     

W większości przypadków pozycjonowanie się poza Google nie ma żadnego sensu

Mało która agencja marketingowa w naszym kraju oferuje usługę pozycjonowania w alternatywnych wyszukiwarkach. Z punktu widzenia większości przedsiębiorstw w Polsce nie miałoby to żadnego sensu, ewentualnie przyniosłoby jedynie korzyści wizerunkowe (można sobie wyobrazić, że ktoś chwali się pierwszym miejscem w jakiejś egzotycznej wyszukiwarce).

Sens inwestowania w SEO poza amerykańską wyszukiwarką podważa również fakt, iż strony, które są pozycjonowane wysoko w Google, zwykle utrzymują swój ranking także w wyszukiwarkach Bing czy Yahoo!, a więc w jedynych realnych alternatywach dla Google (w tzw. świecie zachodnim).

Działasz tylko w Polsce lub na rynkach zachodnich? Skup się na Google

Jeśli obszar działalności Twojej firmy nie wykracza poza Polskę, Unię Europejską, ewentualnie Stany Zjednoczone, Kanadę, Japonię i inne kraje demokratyczne należącego do rodziny państw zachodnich, to pozycjonowanie się poza Google byłoby tylko sztuką dla sztuki.

Nie ma to żadnego uzasadnienia biznesowego. Ruch z alternatywnych wyszukiwarek jest marginalny, w większości przypadków nie przekracza setnych części procenta, dlatego spokojnie możesz zbagatelizować „świat poza Google”. Korzyści sprzedażowe czy wizerunkowe byłyby niewspółmierne do poniesionych wydatków.

Które firmy powinny inwestować w SEO poza wyszukiwarką Google?

Sens pozycjonowania się poza Google (lub równolegle) jest wyłącznie wtedy, gdy obszar działalności firmy obejmuje te rynki, na których amerykańska wyszukiwarka nie ma monopolistycznej pozycji. Najlepszymi przykładami będą Rosja (ale też inne kraje wschodnioeuropejskie i Azji Mniejszej), gdzie króluje Yandex oraz Chiny, w których blisko 80-procentowy udział w rynku wyszukiwarek ma Baidu.

Wprowadzając swoją markę na tamtejsze rynki zdecydowanie warto zainwestować w pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach Yandex i Baidu, co można robić z Polski.

Jak się za to zabrać?

Pozycjonowanie się w wyszukiwarkach innych niż Google jest relatywnie łatwe, co wynika po prostu z niewielkiej konkurencji. Nie jest natomiast tak, że wystarczy zaindeksować swoją stronę np. w Yahoo!, aby móc od razu cieszyć się widokiem swojej witryny na szczycie rankingu tworzonego dla najbardziej konkurencyjnych fraz.

Zasady pozycjonowania strony internetowej w innych wyszukiwarkach są zbliżone do tych, jakie obowiązują w Google. Wiele zależy tutaj również od tego, w jakiej konkretnie wyszukiwarce chcemy zaistnieć – jeśli jest to Yandex czy Baidu, to łatwo na pewno nie będzie, z uwagi na ogromną liczbę zaindeksowanych stron www.

Jeśli więc zależy Ci na pozycjonowaniu się poza Google, to w pierwszej kolejności musisz znaleźć agencję SEO, która specjalizuje się w danej wyszukiwarce, ma doświadczenie na rynkach alternatywnych i doskonale zna zasady funkcjonowania algorytmów konkurencyjnych dla Google wyszukiwarek.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry