Starsza grupa docelowa a inwestycja w marketing internetowy. Czy to rzeczywiście nie ma sensu?

Data wpisu: 10.07.2019

Choć zdarza się to coraz rzadziej, to nadal od czasu do czasu słyszymy od klientów, że nie interesują ich działania marketingowe prowadzone w przestrzeni Internetu. Powód? Firmy kierujące swoją ofertę do nieco starszej grupy docelowej wychodzą z założenia, że tacy klienci preferują tradycyjne kanały komunikacji. Dziś wiemy jednak, że jest zupełnie inaczej i to właśnie osoby grubo po czterdziestce stanowią największą grupę polskich internautów.

Zaskakujące wyniki badania Gemius/PBI

Firma Gemius/PBI przeprowadziła badanie, w którym sprawdziła udział poszczególnych pokoleń Polaków w ogólnej grupie użytkowników Internetu. Wyniki są co najmniej ciekawe. Okazuje się bowiem, że największą część społeczności internetowej stanowią osoby po 40. roku życia, dokładnie z przedziału wiekowego 40-49. Jest ich nie tylko najwięcej (18,5%), ale także generują największą liczbę odsłon stron internetowych (19,8%) oraz spędzają w sieci najwięcej czasu (20,2%).

Pod każdym z tych względów osoby w średnim wieku wyraźnie wyprzedzają młodzież, czyli pokolenie 20-latków. Firma Gemius/PBI w swoim badaniu uwzględniła również seniorów (osoby po 60. roku życia), którzy także okazali się być całkiem aktywni w wirtualnym świecie – stanowią około 10% wszystkich internautów.

W świetle wyników tego badania twierdzenie, że kierowanie oferty do dojrzałej grupy docelowej podważa sens inwestowania w marketing internetowy, jest – pisząc eufemistycznie – nieuprawnione. Nie zapominajmy również, że to właśnie osoby z grupy wiekowej 40-49 należą do najbardziej zamożnych konsumentów, stąd firmy oferujące dobra i usługi luksusowe tym bardziej powinny angażować swoje budżety reklamowe w działania online.

Reklama w Internecie to nie tylko social media

Część naszych klientów z góry odrzuca możliwość zainwestowania w reklamę online, ponieważ kojarzy im się ona wyłącznie z mediami społecznościowymi, czyli np. kampaniami na Facebooku. Tutaj pojawia się obawa, czy dojrzała grupa docelowa na pewno jest podatna na taką formę przekazu marketingowego. Warto zatem podkreślić: reklama w sieci to nie tylko Facebook i inne social media.

Wiedząc, że przedstawiciele dojrzałej grupy docelowej są aktywni w sieci, a nawet pod tym względem detronizują młodsze pokolenie, należy zaplanować kampanię online dostosowaną zarówno formą, jak i treścią do preferencji klientów po 40-stce. Reklama w Internecie nie musi być przecież głupia, infantylna, efekciarska. Mamy do dyspozycji cały arsenał narzędzi charakteryzujących się dużą skutecznością w starszej grupie docelowej. Przede wszystkim stawiamy tutaj na content marketing, a więc wysokiej jakości treści sponsorowane, poradniki, merytoryczne opisy usług.

Ta strategia przynosi dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze: znacząco ułatwia pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Po drugie: jest dobrze odbierana przez konsumentów, którzy w sieci szukają nie tylko inspiracji zakupowych, ale także wiedzy i wybierających markę nie z powodu fajnej reklamy, ale jej zaufanego wizerunku.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski