Data wpisu: 17.05.2024

Temat miesiąca. Czym jest komunikacja hybrydowa?

Postawić na marketing cyfrowy, czy może tradycyjny, offline? To częsty dylemat, przed jakim stają przedsiębiorstwa chcące zwiększyć swoją rozpoznawalność, pozyskać nowych klientów i zbudować atrakcyjny wizerunek. Okazuje się, że wybór wcale nie jest zerojedynkowy. Popularnym rozwiązaniem jest postawienie na komunikację hybrydową, a bliżej tej strategii przyglądamy się w naszym poradniku.

Komunikacja hybrydowa, czyli?

Komunikacja hybrydowa to strategia marketingowa, która łączy w sobie elementy komunikacji cyfrowej i tradycyjnej. Pozwala to dotrzeć do różnych grup odbiorców, czyli osób, które na co dzień korzystają z odmiennych kanałów komunikacji.

Jeśli marka kieruje swoją ofertę do bardzo szerokiej grupy docelowej i nie jest w stanie jednoznacznie ocenić, czy jej klienci inspirują się do zakupów wyłącznie w sieci, czy tylko poprzez tradycyjne nośniki reklamy, to komunikacja hybrydowa może być dla niej optymalnym rozwiązaniem.

Podstawowe narzędzia komunikacji hybrydowej

Komunikacja hybrydowa sięga po takie kanały i nośniki, które pozwalają dotrzeć zarówno do osób funkcjonujących głównie w rzeczywistości wirtualnej, jak i do tradycjonalistów, podatnych na bezpośrednie komunikaty werbalne i wizualne.

Kluczowe jest takie zaplanowanie kampanii, aby marka komunikowała się ze swoimi potencjalnymi klientami i w Internecie, i w przestrzeni publicznej, nie zaniedbując żadnego z tych kanałów.

Jeśli chodzi o narzędzia cyfrowe, to tutaj podstawą pozostaje strona internetowa firmy, wspierana jej profilami w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać popularne portale internetowe do publikacji treści sponsorowanych. W zależności od skali kampanii i dostępnego budżetu można pomyśleć o wideo marketingu oraz podcastach. Do tego dochodzą także działania w Google, czyli pozycjonowanie oraz SEM.

Z kolei do tradycyjnych metod komunikacji zaliczymy przede wszystkim nośniki drukowane (plakaty, bannery, ulotki, foldery, wizytówki), spoty reklamowe w radio i telewizji, reklamy w prasie drukowanej, konferencje prasowe, udział w targach, konferencje branżowe oraz osobiste spotkania z klientami w ramach eventów specjalnych.

Rada:

Nawet marki skupione na działaniach online, nie powinny zaniedbywać tradycyjnej komunikacji, która jest szczególnie skuteczna w budowaniu osobistych relacji z klientami.

Dlaczego warto postawić na komunikację hybrydową?

Komunikacja hybrydowa przede wszystkim znacząco zwiększa zasięg marki, pozwalając dotrzeć z komunikatem do szerokiego grona odbiorców, nie pomijając ani młodszych, ani starszych osób. To ważne z punktu widzenia marki, która nie ma bardzo precyzyjnie określonej grupy docelowej.

Ta forma komunikacji zapewnia również większą elastyczność, pozwalając na dynamiczne dostosowywanie kanałów do zmieniających się warunków rynkowych czy preferencji odbiorców.

Różnorodne metody komunikacji mogą również zwiększać zaangażowanie odbiorców poprzez dostarczanie im treści w preferowanych formatach.

To nie jest takie proste

Nie ma przypadku w tym, że zdecydowana większość przedsiębiorstw ostatecznie decyduje się na jeden z kanałów komunikacji – cyfrowy lub tradycyjny. Jest to kwestia nie tylko ograniczonego budżetu, ale też bardzo poważnych wyzwań, jakie stawia przed nami zarządzanie wieloma kanałami.

Po pierwsze: jest to bardzo czasochłonne.

Po drugie: wymaga zaangażowania większego zespołu w zarządzanie poszczególnymi kanałami. W zespole muszą być specjaliści od różnych form komunikacji.

Po trzecie: potrzebujemy bardzo precyzyjnej strategii komunikacji, aby zachować jednolity przekaz i tym samym zadbać o spójną, czytelną dla wszystkich grup odbiorców tożsamość marki.

Komu można polecić tę strategię marketingową?

Komunikacja hybrydowa to propozycja skierowana przede wszystkim do największych przedsiębiorstw, które dysponują budżetami umożliwiającymi sfinansowanie tak kompleksowej, wielotorowej kampanii marketingowej.

Oczywiście komunikację hybrydową można prowadzić także na mniejszą skalę i wówczas jest to atrakcyjna opcja zwłaszcza dla tych marek, które jednocześnie oferują sprzedaż stacjonarną i internetową, np. posiadają sieć sklepów, jak i sklep online.

Ponadto komunikacja hybrydowa jest dobrym wyborem dla firm z tzw. branż tradycyjnych, jak finanse, bankowość, sprzedaż dóbr i żywności czy transport. Te firmy powinny w równym stopniu dbać o generację młodych klientów, ograniczających się wyłącznie do przestrzeni Internetu, jak i tych starszych, przyzwyczajonych do klasycznych metod komunikacji marketingowej.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry