Czy wiesz, że utrzymanie klienta jest o wiele trudniejsze niż jego pozyskanie, natomiast przynosi firmie znacznie większe korzyści? Takie wnioski płyną z raportu Bain & Company, z którego wynika, że tylko 5% powracających klientów pozwala zwiększyć przychody firmy aż o 25-95%!
Brzmi świetnie, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że istnieje ogromna różnica między jednorazową sprzedażą a pozyskaniem lojalnego, stałego, powracającego klienta. Przewagę w walce o tego drugiego daje marketing relacji. Na czym polega ta strategia? Jakie są najlepsze przykłady jej realizacji w prawdziwym biznesowym świecie? Od czego zacząć? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Marketing relacji to kompleksowa strategia marketingowa, która nie skupia się na bieżącej sprzedaży i nie dąży do jednorazowego zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa. Celuje w budowanie długotrwałych relacji z już pozyskanymi klientami, aby zachęcić ich do regularnego kupowania lub przynajmniej traktowania marki, jako pierwszego wyboru przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Najważniejsze cele marketingu relacji to:
Sama idea marketingu relacji jest banalnie prosta. Chodzi tutaj o doprowadzenie do sytuacji, w której zadowolony klient w przyszłości ponownie chętnie dokona zakupu, nie zwracając przy tym aż takiej uwagi na cenę produktu czy usługi.
Dla przykładu: jeśli kupisz buty marki X, które okażą się bardzo wygodne i trwałe, to gdy przyjdzie czas na zakup nowej pary automatycznie ta sama marka stanie się Twoim pierwszym wyborem.
Powód jest prosty: to się opłaca. Takie doświadczenia mają największe firmy, na przykład Adobe, która wprost informuje, że powracający klienci zostawiają u niej więcej pieniędzy.
Nie ma w tym żadnej magii. Lojalny klient jest cenniejszy, ponieważ zna już markę, jest na bieżąco z jej ofertą, akceptuje oferowaną przez nią jakość, w efekcie czego nie musimy już przeznaczać dodatkowych środków na jego pozyskanie.
Często jest też tak, że klienci nieznający marki sięgają po jej produkty czy usługi „na próbę”, a gdy upewnią się, że marka oferuje to, czego szukają, wówczas wracają po więcej i wybierają droższe pozycje z oferty.
Ten schemat doskonale sprawdza się w naszej branży. Regułą jest, że klienci zaczynają od zamówienia u nas np. projektu logo (relatywnie niski koszt usługi), a po jego otrzymaniu pozbywają się wszelkich wątpliwości i zlecają nam przygotowanie kompletnej identyfikacji wizualnej marki, zaprojektowanie strony internetowej, opracowanie i wdrożenie kampanii marketingowej etc.
Oczywiście nie można być naiwnym. Samo satysfakcjonujące doświadczenie z kontaktu z marką nie wystarczy, aby klient pozostał jej wierny na lata. Na pewno sam wielokrotnie zrobiłeś zakupy w jakichś sklepach czy zamówiłeś jakieś usługi u dostawców, których nazw już nie pamiętasz, choć obsługa i jakość były bez zarzutu. I właśnie ten problem rozwiązuje marketing relacji.
Marketing relacji może być zarówno główną, jak i towarzyszącą strategią marketingową przedsiębiorstwa. Wszystko zależy od tego, czy masz już rozpoznawalną markę i sporą bazę klientów. Jeśli nie, to na początek trzeba ich pozyskać, do czego potrzebujesz działań stricte reklamowych. Równolegle warto natomiast krok po kroku inwestować w budowanie relacji z klientami, również tymi, którzy dopiero mają dokonać pierwszego zakupu.
Marketing relacji może przynieść bardzo konkretne i – co szczególnie ważne – długofalowe korzyści. Kluczowe z nich to:
Konkretnym przykładem korzyści, jaką możesz odnieść dzięki marketingowi relacji, jest sytuacja, w której powracający klient znów chce zamówić u Ciebie usługę sprzątania pomieszczeń biurowych. Bardzo łatwo możesz sprzedać mu drugą usługę, tym razem sprzątania prywatnego domu – zysk z tego klienta jest zatem podwójny i to bez ponoszenia kosztów reklamy!
Teoria teorią, ale jak marketing relacji działa w praktyce? Mogą o tym zaświadczyć liczne firmy, które na pewno dobrze znasz, korzystasz z ich usług i produktów, ale być może do tej pory nie zdawałeś sobie sprawy z tego, że swoje strategie marketingowe oparły właśnie na budowaniu relacji z klientami.
Oto kilka przykładów bardzo efektywnego wykorzystania marketingu relacji:
To tylko kilka przykładów, natomiast strategia marketingu relacji może być realizowana na dziesiątki innych sposobów. Cel jest zawsze ten sam: nie dać klientowi zapomnieć o marce i sprawić, aby zawsze dobrze mu się kojarzyła, co zachęci go do ponownego wybrania jej oferty.
Wiesz już, że marketing relacji bardzo się opłaca. Najważniejsze jest to, że na wykorzystanie tej strategii może sobie pozwolić właściwie każda marka, również dopiero raczkująca i dysponująca ograniczonym budżetem. Nie o pieniądze tutaj chodzi, a o konsekwentne realizowanie dobrze nakreślonego planu.
Oto zestaw wskazówek na start z marketingiem relacji:
Marketing relacji to strategia wymagająca konsekwencji, dobrego planowania oraz posiadania długiej perspektywy zwrotu z inwestycji. Pamiętaj natomiast, że wszystko zaczyna się od najbardziej prozaicznej kwestii, czyli dobrej jakości produktu lub usługi. Bez tego nie ma mowy o budowaniu trwałych relacji z klientami.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.