Content marketing – kto nie słyszał o tej bardzo popularnej strategii promocyjnej, ręka w górę. Marketing treści, co dość powszechnie wiadomo, pozwala bardzo skutecznie zwiększyć świadomość marki w grupie docelowej, bez konieczności sięgania po drogie i często nachalne formaty reklamowe. Jest jednak pewien kruczek. Content marketing nie działa natychmiast, a na efekty trzeba dość długo poczekać. Niektóre firmy nie mają cierpliwości i w efekcie popełniają 5 klasycznych błędów wynikających z niezrozumienia idei content marketingu.
- Zero wartości merytorycznej, dużo reklamowej – treści tworzone w ramach content marketingu nie mają sprzedawać produktów! Wiele firm tego nie rozumie utożsamiając content marketing z copywritingiem, a to – przynajmniej w założeniu – dwie zupełnie różne rzeczy.
- Skupianie się wyłącznie na tekstach – treści pisane są oczywiście solą content marketingu, ale ta strategia zakłada także tworzenie kontentu graficznego, czyli projektowanie grafik, infografik czy nawet treści wideo. Ważne jest, aby cała kampania marketingowa opierała się na kilku nogach, co pozwoli wycisnąć z niej ostatnie soki.
- Brak promocji dla treści – firma ma świetny blog, na którym publikuje naprawdę fajne treści. Nikt ich jednak nie czyta. Dlaczego? Ponieważ sam blog nie jest odpowiednio promowany. Owszem, treści w końcu zaczną się bronić w wyszukiwarce same, ale czy firma ma tyle czasu? Nie lepiej od razu zainwestować w pozycjonowanie czy wsparcie w postaci linków sponsorowanych?
- Brak kontrolowania skuteczności kampanii – tak zwana „mierzalność” efektów content marketingu jest skomplikowanym i dość kontrowersyjnym tematem, ponieważ dla różnych firm sukcesem może być coś zupełnie innego. Dlatego jeszcze przed podjęciem działań należy dokładnie określić, czego firma po nich oczekuje. Wzrostu liczby odwiedzin na stronie? Można to łatwo monitorować przy pomocy Google Analytics. Wzrostu liczby zapisów na newsletter? Do tego także można wykorzystać powszechnie dostępne narzędzia analityczne. Ważne jest to, aby mieć jakąkolwiek kontrolę nad efektami kampanii, ponieważ tylko wtedy można ją odpowiednio szybko modyfikować.
- Prowadzenie kampanii samodzielnie – lub powierzenie tego osobom, które nie mają zielonego pojęcia o content marketingu czy choćby tworzeniu w miarę atrakcyjnych treści. Niestety, wiele firm wciąż popełnia ten błąd, czego źródłem jest z jednej strony niezrozumienie idei content marketingu, a z drugiej zwykłe szukanie oszczędności. To że pani Zosia z sekretariatu miała piątkę z polskiego w liceum jeszcze nie świadczy o jej wysokich kwalifikacjach do pisania tekstów na potrzeby Internetu.
Jeśli więc chcesz rozpocząć działania content marketingowe, to najpierw uświadom sobie, na czym one dokładnie polegają i jaki jest ich podstawowy cel. Być może okaże się, że w kontekście Twoich oczekiwań lepszym rozwiązaniem będzie inna strategia.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive