Data wpisu: 10.01.2022

Temat miesiąca: domena internetowa. Co musisz wiedzieć o tym ważnym elemencie identyfikacji biznesu?

W analizach na temat strategii budowania marki biznesowej w Internecie bardzo często pomija się kwestię domeny. Tymczasem to od niej wszystko się zaczyna, ponieważ to ona stanowi adres strony www, na którą kierujemy ruch z wyszukiwarki i zapraszamy klientów do robienia zakupów czy składania zapytań ofertowych. Nie lekceważ zatem wpływu domeny na ewentualny sukces Twojego biznesu. Najważniejsze sprawy związane z domeną internetową omawiamy w naszym artykule.

Czym właściwie jest domena?

Domena to nic innego, jak adres internetowy, pod którym „parkujemy” stronę www. Składa się ona z nazwy oraz rozszerzenia, czyli tego elementu po kropce – może to być np. .pl, .com, .eu. itd. Domena jest istotna zarówno z punktu widzenia algorytmu wyszukiwarki, jak i samych użytkowników Internetu, ponieważ umożliwia szybkie odnalezienie danej strony w sieci. Można więc porównać ją do adresu stacjonarnej siedziby firmy.

Wybieramy nazwę domeny

Nazwa domeny internetowej przede wszystkim powinna być łatwa do zapamiętania, możliwie krótka oraz łatwa do wymówienia. Zalecamy tutaj zrobienie prostego testu: jeśli masz już kilka pomysłów, to zadzwoń do kogoś znajomego i po kolei wypowiedz nazwy wstępnie wybranych domen. Jeśli za każdym razem musisz literować, aby osoba po drugiej stronie słuchawki prawidłowo zapisała adres, to… wymyślaj dalej.

W przypadku domeny dla strony internetowej firmy najprostszym i zupełnie naturalnym rozwiązaniem jest postawienie na nazwę przedsiębiorstwa. Ten zabieg ma kilka zalet. Po pierwsze: istnieje niewielkie ryzyko, że domena jest już zajęta (o ile oczywiście nazwa jest unikalna). Po drugie: taka domena od razu stanie się elementem identyfikującym daną firmę, co pozwoli budować również w oparciu o nią markę przedsiębiorstwa. To dlatego np. niemiecki gigant branży sprzętu sportowego kieruje na stronę pod domeną adidas.pl, a nie np. sprzetsportowy.pl. Chodzi tutaj właśnie o zwiększenie zasięgu marki i oswojenie klientów z jej nazwą, co w długim terminie pozwoli ją łatwo zapamiętać.

Nie brakuje jednak przedsiębiorstw, które wolą postawić na domenę niezawierającą nazwy firmy, natomiast czytelnie nawiązującą do profilu działalności. Mówimy tutaj o tzw. domenach generycznych, zbudowanych w oparciu o słowo kluczowe kojarzące się z jakąś branżą, np. firany.pl czy akcesorialazienkowe.pl. Tutaj ewidentną korzyścią jest zwiększenie zasięgu strony w wyszukiwarce oraz łatwe kierowanie na nią klientów, co będzie szczególnie pożądane w przypadku sklepów internetowych.

Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby budować dwie marki w oparciu o różne domeny. Na przykład: strona wizerunkowa przedsiębiorstwa zostanie umieszczona pod domeną zbudowaną z jego nazwy, natomiast strona sklepu www będzie funkcjonować pod domeną generyczną.

Ideałem byłoby natomiast połączenie obu tych strategii w ramach jednej domeny, co jednak jest o tyle trudne, że wiele domen jest już zajętych, a ponadto wymaga to świetnego namingu (czyli wymyślenia nazwy marki). Za przykład może nam posłużyć lider polskiego rynku sprzedaży opon, firma Oponeo, która w ramach adresu oponeo.pl zarówno promuje nazwę marki, jak i jednoznacznie wskazuje na przedmiot swojej działalności.

Jakie rozszerzenie wybrać?

Rozszerzenie domeny to bardzo ciekawe zagadnienie. Z jednej strony większość firm działających w naszym kraju chce mieć adres z końcówką .pl, a z drugiej takich domen błyskawicznie ubywa (są rejestrowane w celach inwestycyjnych). Dlatego siłą rzeczy rośnie zainteresowanie alternatywnymi rozszerzeniami.

Rozszerzenia domen można podzielić na kilka podstawowych kategorii:

Rozszerzenie .pl – najbardziej oczywisty wybór dla każdej firmy, która ogranicza swoją działalność tylko do granic naszego kraju.

Rozszerzenie międzynarodowe – tutaj największą popularnością cieszą się końcówki .com oraz .eu, wskazujące na międzynarodowy zasięg działalności firmy, choć w rzeczywistości często wybierane tylko dlatego, że zajęta była domena z końcówką .pl.

Rozszerzenie krajowe – przykładem może być końcówka .de czy .us. Takie rozszerzenie wskazuje na działalność firmy w danym kraju, przy czym jeśli siedziba znajduje się w Polsce, to zalecamy zarejestrowanie osobnych domen dla poszczególnych rynków, na które wprowadzasz swoje produkty.

Rozszerzenie funkcjonalne – są to wszelkie końcówki wskazujące na konkretny rodzaj treści, jakich można się spodziewać po wejściu na daną stronę, np. .tech, .art itd. Takie rozszerzenie może być bardzo dobrym wyborem w sytuacji, gdy domena z końcówką .pl jest zajęta, a pasuje ono do przedmiotu działalności marki przedsiębiorstwa.

Rozszerzenie regionalne – to propozycja dla przedsiębiorców, którzy rzeczywiście obejmują zasięgiem wyłącznie niewielki obszar kraju, kierując swoją ofertę do klientów lokalnych, np. tylko w granicach miasta czy powiatu. Przykładem domeny regionalnej może być nazwafirmy.bydgoszcz.pl. Tutaj dodatkowym atutem jest to, że taka domena może wspomóc pozycjonowanie strony na frazy lokalne.

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja: wybierając domenę dla Twojej firmowej strony internetowej koniecznie upewnij się, że nie jest ona plagiatem i nie zawiera nazwy zastrzeżonej. Do takiej sytuacji może dojść, gdy np. Twoja firma nazywa się tak samo, jak firma działająca gdzieś w USA, której nazwa została objęta ochroną patentową w naszym kraju.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry