Data wpisu: 12.02.2021

Jak wyrzucić boty ze swojej strony www?

Gigantyczna aktywność botów, czyli specjalnych aplikacji generujących sztuczny ruch na stronach internetowych, to spory problem z punktu widzenia firm prowadzących działania marketingowe online. Zdarzają się sytuacje, w których marka inwestuje duże środki np. w social media, notuje znaczny wzrost ruchu na swoich profilach, ale nie idą za tym konkretne korzyści. Jest to spowodowane właśnie działaniem botów. Ten problem obserwujemy również na firmowych stronach internetowych, gdzie sztucznie generowany ruch uniemożliwia opracowanie sensownej strategii w zakresie np. content marketingu. Czy botów można się jakoś pozbyć? Całkowicie – nie. Ale istnieją sposoby, by znacząco ograniczyć ich aktywność na swojej witrynie www.

Rozwiązania z obrębie formularza kontaktowego

Wyjątkowo irytującą sytuacją z punktu widzenia przedsiębiorcy jest otrzymywanie mnóstwa zapytań przez formularz kontaktowy, które pochodzą od botów i są wypełnione szkodliwymi linkami. To klasyczny SPAM, który należy jak najszybciej przefiltrować. Służą do tego różne aplikacje i narzędzia online, które można zaimplementować na stronie – dobrym przykładem będzie chociażby tzw. honeypot, czyli specjalne pole w formularzu widoczne tylko dla botów. Jeśli aplikacja je wypełni, to wiadomość zostanie automatycznie odrzucona.

Filtrowanie komentarzy

Tę strategię trzeba koniecznie wdrożyć na firmowych profilach w mediach społecznościowych, jak również w sytuacji, gdy na stronie firmowej prowadzimy blog z możliwością zostawienia komentarza pod artykułem. Istnieje mnóstwo narzędzi filtrujących komentarze zawierające SPAM, czyli najczęściej linki prowadzące do innych stron – jednym z lepszych przykładów jest aplikacja Akismet.

Blokowanie numerów IP

Warto także pomyśleć nad wykorzystaniem narzędzia, które będzie zbierać adresy IP, z których najczęściej podejmowane są działania spamujące. W ten sposób powstanie coś na kształt czarnej listy, dzięki czemu niechciane adresy będą automatycznie blokowane przy próbie np. zostawienia komentarza czy nawet wejścia na stronę.

Wykorzystanie geolokalizacji

Można również pójść o krok dalej i wprowadzić automatyczne blokowanie aktywności z adresów IP w krajach, które słyną z ogromnej podaży botów – np. Indii, Bangladeszu, Chin czy Rosji. Jeśli z góry wiadomo, że firma nie utrzymuje kontaktów handlowych z tamtejszymi rynkami, takie rozwiązanie może mieć sens i znacząco ograniczyć sztuczny ruch na stronie www.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry