Data wpisu: 24.08.2015

O bękarcie, wdowie i sierocie, czyli najpowszechniejsze błędy przy tworzeniu typografii strony www

Projektowanie typografii strony www ma ogromne znaczenie dla jej późniejszego wyglądu. Jeśli skupiamy się tylko na stronie graficznej i programistycznej, uzyskamy produkt ładny, ale nieskuteczny, czyli mało sprzedażowy. Na sukces strony, a w konsekwencji firmy, składają się bowiem także jej elementy tekstowe. Zanim przystąpimy do realizacji witryny musimy więc dokładnie zaplanować, jak zostaną rozmieszczone treści.

Typografia strony – klucz do jej przyjemnego odbioru

Wielokrotnie podkreślaliśmy już, że absolutnie podstawowym warunkiem decydującym o tym, czy strona przyniesie zamierzony skutek promocyjny, jest jej użyteczność. Można ją rozumieć na wiele sposobów, ale pamiętajmy, że witryna w praktyce jest najważniejszym nośnikiem oferty firmy. To na niej umieszcza się informacje o specjalizacjach, cenach, dokonaniach i buduje swój profesjonalny wizerunek.

Aby strona była użyteczna, a więc przyjemna w odbiorze, musimy zadbać nie tylko o prawidłowe rozmieszczenie jej podstawowych elementów, takich jak zakładki, ale także tekstów. Służy temu projektowanie typografii. Chodzi o to, aby fragmenty treściowe nie były męczące w czytaniu, ale przyciągały użytkowników do zagłębiania się w strukturę strony. Podstawowe kwestie związane z typografią to:

  • Wielkość i format użytej czcionki – wszystko musi być spójne, czytelne i dopasowane zarówno do wymagań ekranu komputera, jak i urządzenia mobilnego;
  • Interlinia – tekst, który jest zbyt ciasno rozmieszczony, staje się nieczytelny i trudny w odbiorze;
  • Dopasowanie tekstu do innych elementów graficznych – tekst ma być naturalnie „wpleciony” w strukturę strony i poszczególnych zakładek. Nie ma tu miejsca na przypadkowe „rozsianie” linijek czy całych akapitów. Pamiętamy oczywiście o zasadach okalania zdjęć tekstem;
  • Wszelkie elementy wyróżniające – w tekstach publikowanych w Internecie nie może zabraknąć podpunktów, pogrubień, specjalnie wyróżnionych akapitów, tabelek, czasem zaawansowanych infografik;
  • Szerokość łamu – tekst ma uzupełniać elementy graficzne, a elementy graficzne mają podkreślać tekst. Dbamy więc o odpowiednią szerokość nagłówków i skracamy je w sytuacji, gdy nie mieszczą się w przewidzianym miejscu. To samo dotyczy korpusów tekstów.

Można to wszystko podsumować prostym stwierdzeniem – tekst na stronie internetowej ma wyglądać ładnie, profesjonalnie, a przede wszystkim skutecznie przekazywać zawarte w nim informacje oraz wyróżniać te kluczowe.

Tego się wystrzegamy

Niestety, z tą typografią bywa bardzo różnie, co obserwujemy na co dzień na przykładzie setek źle zaprojektowanych stron www. Powtarzają się na nich te same błędy, które ostatecznie powodują fatalny odbiór witryny i jej sprzedażową nieskuteczność.

Najpowszechniejsze są wszelkie błędy związane z nieprawidłowym łamaniem tekstu. Mają one nawet swoje specjalne określenia zaczerpnięte z języka branżowego osób zajmujących się profesjonalnym łamaniem publikacji:

  • Sierota – klasyka gatunku, czyli umieszczenie na końcu wersu pojedynczego znaku, najczęściej spójnika;
  • Szewc – sytuacja, w której na końcu łamu pozostawiamy pojedynczy wiersz akapitu, najczęściej pierwszy;
  • Wdowa – akapit kończymy krótkim, czasem jednowyrazowym wierszem;
  • Bękart – na początku kolejnego łamu pojawia się pojedynczy, końcowy wiersz akapitu.

Wspomniane zasady są doskonale znane profesjonalnym agencjom zajmującym się projektowaniem stron www. Pokazuje to, jak obszerną wiedzę należy mieć, aby dawać gwarancję stworzenia skutecznej i po prostu przyjaznej użytkownikom witryny.

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry