Data wpisu: 08.10.2024

Słowniczek pojęć, które powinien znać każdy zlecający produkcję strony www

Projektanci stron internetowych, co przykro przyznać, często wykorzystują niewiedzę swoich klientów i realizują projekty niezgodne z ogólnie przyjętymi standardami jakościowymi, pełne błędów i wymagające wprowadzenia kosztownych poprawek. Aby zabezpieczyć się przed takim scenariuszem, warto przygotować się do współpracy z np. agencją interaktywną i poznać choć podstawy procesu projektowania strony. Na dobry początek przyswój sobie słowniczek pojęć, które mogą się pojawić w wymianie korespondencji mailowej czy w rozmowie z project managerem.

CSS (Cascading Style Sheets)

CSS to inaczej arkusze stylów, które nadają konkretny wygląd i styl stronie internetowej. Za pomocą CSS ustala się kolory, czcionki, układ poszczególnych elementów witryny, odstępy, animacje i inne elementy wizualne strony internetowej.

Responsywność (Responsive Web Design)

Responsywność to cecha, dzięki której strona internetowa automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów, wyglądając równie dobrze na komputerze czy smartfonie. Jest to podstawa współczesnego projektowania witryn internetowych.

UI (User Interface)

UI to akronim od „User Interface”, czyli interfejsu użytkownika. Termin ten odnosi się do sposobu, w jaki użytkownik wchodzi w interakcję z witryną lub aplikacją. Projektowanie UI obejmuje m.in. wygląd i rozmieszczenie wszelkich przycisków, formularzy, menu, ikon i każdego „klikalnego” elementu na stronie, co ma istotny wpływ na nawigację i możliwość szybkiego wyszukania potrzebnych informacji na witrynie.

UX (User Experience)

UX, czyli „User Experience”, to po prostu doświadczenie użytkownika z korzystania z danej strony internetowej. Jest to szalenie ważny termin. Obecnie kluczowym etapem projektowania witryny jest analiza projektu pod kątem UX. Celem jest stworzenie strony łatwej w obsłudze, szybko się ładującej, treściwej, atrakcyjnej wizualnie, która zachęca do nawiązania kontaktu z firmą czy do zakupu produktu/usługi online.

CMS (Content Management System)

CMS to system zarządzania treścią, który pozwala na łatwe dodawanie, edytowanie i usuwanie treści na stronie internetowej bez potrzeby znajomości kodowania. Popularne systemy CMS to WordPress, Joomla czy Drupal, natomiast wiele czołowych agencji interaktywnych korzysta z własnych CMS-ów. Dzięki dostępowi do CMS-a zwykły użytkownik, w tym oczywiście właściciel witryny, może nią zarządzać bez pomocy specjalistów.

Back-end

Back-end to szeroko rozumiane zaplecze strony internetowej, czyli część witryny, która nie jest widoczna dla użytkownika, natomiast ma kluczowy wpływ na działanie witryny i możliwość wyświetlania na niej różnych treści. Mówimy tutaj o aspektach stricte technicznych, programistycznych, którymi osoba zlecająca produkcję strony nie musi się interesować, natomiast powinien sobie zdawać sprawę z ich istnienia.

Front-end

Front-end to z kolei część strony internetowej widoczna i dostępna dla użytkownika. Obejmuje wszystko to, co dotyczy interfejsu użytkownika i estetyki strony. Do technologii wykorzystywanych w front-endzie zaliczymy m.in. przytoczony wcześniej CSS.

Używając tych sformułowań i – co ważne – rozumiejąc, co oznaczają, dasz wyraźny sygnał, że jesteś świadomym klientem, co może zmotywować agencję do bardziej skrupulatnej pracy nad zaprojektowaniem Twojej strony internetowej.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry