Data wpisu: 21.07.2017

Strona internetowa dla kancelarii prawnej – czym powinna się wyróżniać?

Branża prawnicza kojarzy się ze statecznością, wręcz skostnieniem, i to rzeczywiście widać analizując wygląd i zawartość stron internetowych polskich (ale nie tylko) kancelarii prawnych. Jest ich mnóstwo, bo usługi z tego zakresu są dziś bardzo poszukiwane, jednak problem stanowi to, że poszczególne witryny w ogóle się od siebie nie różnią. Można wręcz odnieść wrażenie, że robiła je ta sama firma korzystając ze wspólnego szablonu. Oczywiście ta branża ma swoją specyfikę i nikt nagle jej nie porzuci tylko po to, aby zabłysnąć w przestrzeni Internetu. Warto natomiast rozsądnie i z pomysłem zadbać o rozpoznawalność kancelarii prawnej właśnie poprzez wyróżniającą się stronę.

Dlaczego strony kancelarii prawnych są w większości takie same?

Odpowiedź wydaje się być oczywista. W tej branży nie funkcjonuje słowo „ryzyko”, dlatego właściciele kancelarii zgodnie ze swoją naturą wolą iść po najmniejszej linii oporu. Zdradzimy smaczek z naszej działalności. Nie ma drugiej takiej branży, której przedstawiciele zlecając stworzenie strony internetowej, podawaliby tak dużo przykładów stron, które im się podobają. Czytaj: zróbcie nam taką samą stronę, tylko z innymi elementami graficznymi.

Efekt jest taki, że strony internetowe kancelarii prawnych pełnią głównie funkcję informacyjną, częściowo wizerunkową, ale rzadko wyróżniają biznes – bo to przecież też jest biznes – na tle konkurencji.

Czy kancelaria prawna może wykorzystywać stronę internetową w celach reklamowych?

W branży prawnej obowiązuje kodeks etyki, który określa zakres dopuszczalnych form promowania kancelarii. Posiadanie strony internetowej oczywiście nie jest żadnym wykroczeniem. Co więcej, kancelaria może budować swój wizerunek na stronie wykorzystując do tego różne formy perswazji, chociażby:

  • Publikować referencje,
  • Informować o posiadanych certyfikatach i doświadczeniu,
  • Podawać cennik usług,
  • Informować o specjalizacjach,
  • Podać informację na temat wysokości ubezpieczenia.

Zabronione jest natomiast promowanie się poprzez porównywanie z innymi kancelariami. Na stronie nie może się więc znaleźć informacja w stylu: „Wygraliśmy o X więcej spraw niż nasz główny konkurent we Wrocławiu.” Byłoby to działanie nieetyczne.

Nikt jednak nie powiedział, że strona sama w sobie nie może być elementem wyróżniającym ofertę kancelarii. To nie jest reklama, ale typowe działanie promocyjne, zagwarantowane przez zasadę swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

Dobra strona internetowa kancelarii prawnej – czyli jaka?

Oczywistością, która nie wymaga rozwinięcia, jest wiarygodność. Strona kancelarii musi od razu kojarzyć się z solidnością, bezpieczeństwem i troską o sprawiedliwość. Tutaj nie ma za bardzo miejsca na kombinacje. W Polsce nie jesteśmy jeszcze na tyle zaznajomieni z systemem prawnym, aby akceptować np. amerykańskie wzorce – w USA strony kancelarii prawnych są czasami bardzo kreatywne i mocno się od siebie różnią (przykład – http://www.cagoldberglaw.com/), ale w naszym kraju to mogłoby się nie udać.

W takim razie, jak kancelaria ma się wyróżnić na rynku, skoro nie powinna zbytnio eksperymentować z przekazem wizualnym? Odpowiedź brzmi: treścią. To właśnie teksty umieszczone na witrynach kancelarii są tym, co może przekonać użytkowników do skorzystania z akurat tej oferty. Treści nie mogą być zawiłe, napisane prawniczym językiem. Oczywiście wiele zależy tutaj od tego, do kogo swoją ofertę adresuje kancelaria. Jednak warto zadbać o to, by treść nie była zbyt „napompowana”. W końcu ludzie wynajmują prawników po to, aby nie musieć rozumieć różnych zawiłości.

Obecnie niezwykle ważne jest to, aby strona kancelarii prawnej była responsywna, czyli poprawnie wyświetlała się na ekranie urządzenia mobilnego. Jest to po prostu konieczność, ponieważ w ciągu kilku najbliższych lat liczba osób korzystających z Internetu za pośrednictwem smartfona, grubo przekroczy 50%.

Kancelaria prawna musi się kojarzyć z bezpieczeństwem, dlatego absolutnie konieczne jest zabezpieczenie strony protokołem SSL. Szyfrowanie treści to już nie tylko kwestia odpowiedzialności za dane użytkowników, ale także walki o wyższą pozycję strony w Google.

Podsumowując: strona internetowa kancelarii prawnej powinna się wyróżniać: bezpieczeństwem, zrozumiałą i atrakcyjną treścią, responsywnością i czytelnym przedstawieniem oferty. Warto zadbać o nadanie jej indywidualnego stylu, bo tylko wtedy można liczyć na to, że witryna nie utonie w morzu podobnych stron.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry