Ze stronami internetowymi jest jak z biznesem. Dobry przynosi zyski. Zły przynosi straty. Rzadko zdarzają się stany pośrednie. Ten czarno-biały obraz ma swoje odzwierciedlenie na rynku firm projektujących strony. Jedne są bardzo tanie (a freelancerzy jeszcze tańsi), inne żądają za swoją pracę godziwych stawek. Przedsiębiorca zawsze staje więc przed dylematem, który będzie łatwiejszy do rozstrzygnięcia, jeśli pozna 5 podstawowych różnic między dobrą a złą stroną www.
1. Funkcjonalność
Dobra strona internetowa musi być przyjazna dla użytkownika. Po wejściu pod wskazany adres ma od razu wiedzieć, gdzie co się znajduje. Dlatego profesjonalna agencja interaktywna tworzenie strony zaczyna od przygotowania jej mapy.
Pamiętajmy, że firmowa witryna służy reklamowaniu usług i produktów oraz budowaniu marki. Jeśli skrzętnie poukrywamy kluczowe informacje, a na pierwszy plan wysuniemy mało istotne elementy, jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania złej strony www.
2. Czytelność
Zła strona internetowa przypomina zmiksowane warzywa. Trudno odróżnić marchew od selera. To duży błąd, który powoduje, że witryna przestaje spełniać swoją funkcję. Użytkownik wchodząc na taką stronę nie może znaleźć podstawowych danych i nawet po spędzeniu na niej kilku minut nie jest w stanie zorientować się w tym, co firma tak naprawdę oferuje.
Jeszcze gorzej jest w sytuacji, gdy nie zadbaliśmy o to, aby witryna posiadała swoją wersję mobilną. Po tym, jak uruchomimy ją na smartfonie, czcionka przestanie być czytelna, a wszystkie informacje przybiorą postać zmiksowanych warzyw. Dobra strona wygląda i działa inaczej – od razu komunikuje profesjonalizm firmy i mówi, czego możemy po niej oczekiwać.
3. Zawartość tekstowa
Wciąż niedoceniany element strony internetowej, który obecnie ma kluczowe znaczenie dla jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Profesjonalna agencja, która tworzy witrynę, musi zaproponować przygotowanie i publikację dobrej jakości tekstów opisowych. Umieszczamy je w poszczególnych zakładkach. Ważne są też atrakcyjne dla użytkownika hasła.
Jeśli mamy pecha i trafimy na kiepskiego wykonawcę, możemy się spodziewać, że albo wcale nie pomyśli o tekstach, albo dostarczy je w formie obrażającej intelekt przeciętnego człowieka.
4. Szybkość działania
Wspólną cechą złych stron www jest ich przeładowanie elementami graficznymi, a już szczególnie animacjami flash. Choć może to wyglądać efektownie, to przekłada się niestety na negatywny odbiór użytkowników i wyszukiwarki. Efekt jest bowiem taki, że strona bardzo wolno się ładuje, a poruszanie się po niej prowadzi do irytacji.
Dobra strona czerpie siłę z profesjonalnej grafiki, często minimalistycznej, ale mającej sens w każdym elemencie. Slidery, zdjęcia – to mają być ozdoby, które jednak nie przysłonią tego, co najważniejsze – treści.
5. Brak możliwości aktualizowania treści
Najtańsze strony www często powstają w taki sposób, że ich właściciele nie mają później możliwości dokonywania aktualizacji. W efekcie witryna już po kilku miesiącach przypomina zakurzony mebel, o którym zapomniał cały wirtualny świat. Komunikat jest prosty – firma chyba już nie istnieje. Nie wolno do tego dopuścić.
Dobra strona internetowa musi mieć możliwość jej aktualizowania. Warto co jakiś czas dodać jakiś nowy tekst, może uzupełnić listę klientów, umieścić nowe referencje. W ten sposób witryna żyje i zwiększa swój zasięg w sieci. Dlatego wybierając wykonawcę strony zwróćmy uwagę, czy zapewni nam on dostęp do systemu zarządzania treścią, tzw. CMS.
Jak widzicie na całościowy obraz strony internetowej składa się mnóstwo elementów, o których przeciętna osoba nie ma nawet pojęcia. Tani wykonawcy chętnie to wykorzystują i tworzą witryny ładne, ale niefunkcjonalne i mało skuteczne promocyjnie.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.