Realia w branży kreatywnej czy szerzej reklamowej są takie, że dobry grafik nie musi się martwić o brak pracy. Ta czeka nie tylko w dużych agencjach, ale także na rynku freelancerskim. Nie oznacza to jednak wcale, że ktoś, kto już osiągnął wysoki poziom, zawsze będzie hołubiony przez klientów. W tej „robocie” trzeba stale się rozwijać, obserwować trendy i dostosowywać warsztat do rosnących oczekiwań. Pomocne mogą być w tym nawet drobnostki. Podpowiadamy 5 sposobów na to, abyś stał się jeszcze lepszym grafikiem i zawojował naszą branżę!
- Zainteresuj się branżą, dla której tworzysz – stworzenie świetnego projektu graficznego musi być poprzedzone dokładnym researchem. Poczytaj o branży klienta, zapytaj go o jakieś ciekawostki lub poproś o linki do stron branżowych. Pomoże Ci to lepiej zrozumieć oczekiwania grupy docelowej oraz znaleźć coś nowatorskiego, co zaskoczy klienta, a jednocześnie będzie mieć głęboki sens semantyczny.
- Szukaj inspiracji codziennie – jesteś na lotnisku podczas wakacyjnego wyjazdu? Pooglądaj reklamy, sprawdź, czy któraś nie może stać się dla Ciebie fajną inspiracją. Jeśli tak, zrób jej zdjęcie telefonem. Obserwuj wszystko, co znajduje się wokół Ciebie. Każdy szczegół może być zalążkiem świetnego pomysłu, który zrealizujesz w przyszłości.
- Czasami zrób pauzę – myślenie kreatywne ma swoje granice i zdarzają się dni, gdy naprawdę nic Ci nie wychodzi. To zupełnie normalne. Zamiast się frustrować i tworzyć na siłę, ustal sam ze sobą, że na chwilę odłożysz projekt i zajmiesz się czymś innym, czymś co lubisz i przy czym odpoczywasz. Przekonasz się, że kolejnego dnia narodzą się nowe pomysły, a praca pójdzie znacznie szybciej. Ten sposób działa jednak tylko wtedy, gdy nie goni Cię termin.
- Rozwijaj talent – nikt nie jest na tyle doskonały, aby nie mieć jeszcze nad czym pracować. Dlatego patrz na swój warsztat krytycznie i miej świadomość, że jesteś tak dobry, jak Twój ostatni projekt. Z czasem zauważysz, że Twoje prace stają się wtórne, co zacznie Cię frustrować. Wtedy pomyśl nad tym, aby zainwestować w podniesienie swoich umiejętności. Czytaj blogi i portale dla grafików, obserwuj kolegów po fachu, żyj branżą reklamową, cierpliwie przyjmuj krytykę, a wręcz się jej domagaj. Stojąc w miejscu niczego na dłuższą metę nie osiągniesz.
- Dbaj o porządek na swoim stanowisku pracy – oczywiście nie musisz od razu wprowadzać zasady 5S, ale jednak pewne minimum przyzwoitości powinno obowiązywać każdego grafika. Przyjrzyj się swojemu biurku. Czy sądzisz, że sprzyja ono kreatywnemu myśleniu? Czy Twoje robocze otoczenie pozwala Ci się skupić? Może jednak warto tu trochę posprzątać? Dotyczy to także pulpitu komputera.
To oczywiste, że tworzysz projekty graficzne raz lepsze, a raz gorsze. Popełniasz błędy, męczysz się z niektórymi zleceniami, narzekasz na przemęczenie i wrednych klientów. Zna to każdy profesjonalny grafik. Pamiętając o tych zasadach będzie Ci łatwiej, a jakość Twoich projektów nie spadnie poniżej poziomu, z którego zarówno Ty, jak i Twoi klienci będziecie zadowoleni.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive