Data wpisu: 25.07.2023

Projektowanie grafiki użytkowej – od tego trzeba zacząć

Nie każdy wie, że takie projekty graficzne, jak logo marki, opakowanie produktu czy plakat reklamowy, są zaliczane do kategorii grafiki użytkowej. Określenie to należy rozumieć dosłownie: mówimy tutaj o grafice, która jest tworzona na jakiś użytek, czyli służy konkretnemu celowi. Każdy grafik, jak również przedsiębiorca zlecający opracowanie projektu, musi mieć to z tyłu głowy. Wówczas proces projektowania grafiki użytkowej rozpocznie się od wykonania kilku podstawowych kroków, które omawiamy w naszym poradniku.

Określenie celu projektu

Celem projektu graficznego może być np. zaprezentowanie marki odbiorcom, napędzenie sprzedaży produktu, pozbycie się zapasów magazynowych, ocieplenie wizerunku marki itd. Cel zawsze określa właściciel marki lub reprezentująca go osoba, która zleca opracowanie projektu graficznego.

Co chcemy pokazać?

Projekt graficzny to nic innego, jak narzędzie do komunikowania się marki z jej odbiorcami. Ta komunikacja musi być z jednej strony czytelna, z drugiej atrakcyjna i charakterystyczna dla konkretnej marki.

Należy się zatem poważnie zastanowić nad tym, co i jak chcemy przedstawić odbiorcom. Jeśli np. projektujemy logo dla warsztatu samochodowego, to niekoniecznie musimy w nim umieszczać sylwetkę auta – opcji jest znacznie więcej i warto wybrać taką, która wyróżni markę na tle branży.

Określenie grupy docelowej projektu

Zanim zabierzemy się za projektowanie graficzne, musimy wiedzieć, dla kogo właściwie to robimy – i nie, nie jest to marka, ale jej grupa docelowa. Należy precyzyjnie ustalić, jakie formy wyrazu będą dość atrakcyjne dla odbiorców projektu, jakie są ich preferencje estetyczne, co przykuwa ich uwagę, ale nie szokuje itd.

Określenie reakcji, jakie chcemy wywołać u odbiorców

To bardzo ciekawe, niezwykle ważne, a jednocześnie często lekceważone zagadnienie. Projekt graficzny musi wywoływać jakieś emocje u odbiorców – w przeciwnym razie zostanie przeoczony, podobnie jak sama marka. W toku dyskusji na linii klient-projektant trzeba ustalić, czy projekt ma wywoływać u odbiorców zdziwienie, szok, uśmiech na twarzy, poczucie bezpieczeństwa, niepokój etc.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry