Data wpisu: 23.02.2021

Amazon zmniejszył wydatki na reklamę w 2020 roku. Po raz pierwszy od 17 lat

Ta informacja najlepiej obrazuje, z jak wielkim kryzysem na rynku reklamy mieliśmy do czynienia w 2020 roku. Skoro nawet taki gigant, jak Amazon zmniejszył swoją ekspozycję marketingową, to można sobie łatwo wyobrazić, jak mocno po kieszeni dostali wydawcy, agencje reklamowe oraz domy mediowe. Jest natomiast szansa, że najgorsze już za nami.

Pierwsza taka sytuacja od 2003 roku

Amazon przez lata konsekwentnie budował swoją potęgę, stając się jedną z największych i najcenniejszych firm na świecie, a także czołowym reklamodawcą. Tylko w 2019 roku koncern wydał na działania marketingowe 11 miliardów dolarów. W 2020, pandemicznym roku koszty te zmniejszyły się o około 100 milionów dolarów, a więc były o 1 procent mniejsze.

Zmiana niby niewielka, ale pokazuje, jak mocno pandemia uderzyła w budżety firm i tym samym w kondycję rynku reklamy. Poprzedni spadek wydatków reklamowych Amazon wykazał w roku 2003, kiedy był zupełnie inną firmą, poturbowaną słynnym pęknięciem bańki spółek „dotcomowych” na amerykańskiej giełdzie. Co ciekawe, koncern nie ograniczył wydatków reklamowych nawet w latach 2007-2008, kiedy to rozszalał się światowy kryzys finansowy.

Dlaczego Amazon ograniczył wydatki na reklamę? Bo mógł

Rok 2020 był wręcz wymarzonym czasem dla firm z sektora e-commerce, który rozwijał się w niezwykłym wręcz tempie. Głównym beneficjentem zmian naszych nawyków zakupowych był właśnie Amazon, którego sprzedaż rok do roku wzrosła aż o 37% do poziomu 386 miliardów dolarów.

Ograniczenie wydatków marketingowych w przypadku Amazona wcale nie oznaczało też, że firma była mniej widoczna w mediach cyfrowych i tradycyjnych. Koncern skorzystał po prostu na obniżeniu cenników w kanałach marketingowych, co pozytywnie wpłynęło na bilans księgowy.

Można się spodziewać, że rok 2021 będzie czasem przejściowym, kiedy to wielkie korporacje zaczną powoli wracać do poziomu wydatków marketingowych sprzed pandemii, natomiast w kolejnych latach dalej jest zwiększać, z akcentem na reklamę cyfrową.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry