Data wpisu: 16.05.2020

Keywords research od A do Z

Skąd mam wziąć słowa kluczowe do pozycjonowania strony? To zwykle pierwsze pytanie, jakie zadaje sobie właściciel witryny, planujący ruszenie z kampanią SEO. Wyszukanie odpowiednich keywordsów jest szalenie ważne – w końcu chcemy pozyskiwać użytkowników faktycznie zainteresowanych konkretną ofertą. Stworzenie listy słów kluczowych to trudna sztuka, ponieważ musimy tutaj koniecznie uwzględnić te, które nie zostały jeszcze całkowicie zagospodarowane przez konkurencję. Jak się za to zabrać? O czym pamiętać? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik na temat keywords research.

Skup się na problemach Twojej grupy docelowej

Czym właściwie są słowa kluczowe? To frazy, których używają Twoi klienci, by znaleźć potrzebne im informacje lub produkty, oczywiście wykorzystując do tego wyszukiwarkę internetową. Google jest dziś niemal wyrocznią, zdecydowana większość konsumentów ufa informacjom podanym przez wyszukiwarkę. Ponieważ na przestrzeni ostatnich lat Google niezwykle rozwinęło swoje narzędzie, wyposażając je w mechanizmy sztucznej inteligencji, korzystanie z wyszukiwarki stało się o wiele łatwiejsze.

W praktyce sprowadza się to do tego, że zaczęliśmy z wyszukiwarką rozmawiać. Potrafi ona odczytać intencje użytkownika, radzi sobie z literówkami czy błędami logicznymi. Stąd obecnie strategie SEO w mniejszym stopniu skupiają się na ściśle wyodrębnionej grupie słów kluczowych. Zmierzamy w kierunku pozycjonowania strony na możliwie najbardziej naturalne frazy, również w odmianach.

Oznacza to, że tworząc listę keywordsów zdecydowanie warto wyjść poza schemat i spróbować postawić się w sytuacji idealnego klienta marki. O co mógłby chcieć zapytać? Jakie ma problemy, które mógłby rozwiązać Twój produkt czy usługa? Jak nazywa oferowane przez Ciebie rozwiązania?

Przygotuj sobie listę takich pytań i zagadnień i w oparciu o nią stwórz wstępny katalog słów kluczowych. Nie obawiaj się długich fraz, bo one także mają ogromne znaczenie, zwłaszcza w branżach, w których panuje duża konkurencja.

Rada

Jeśli dopiero startujesz z biznesem i nie za bardzo orientujesz się w potrzebach Twojej grupy docelowej, zacznij ją śledzić w Internecie. Zaglądaj na fora, przeczesuj media społecznościowe i po kolei spisuj sobie tematy rozmów.

Podziel keywordsy na sprzedażowe i informacyjne

To bardzo ważna kwestia, o której często się zapomina. Stworzenie jednej listy słów kluczowych rodzi poważne ryzyko wystąpienia efektu kanibalizacji, czyli wzajemnego wykluczania się słów i ich nienaturalnego zagnieżdżenia. Ten problem standardowo występuje na stronach, na których w krótkim czasie publikujemy dużą ilość treści. Jak mu zaradzić?

Przede wszystkim pamiętaj, że część użytkowników trafi na Twoją witrynę w celu stricte zakupowym, ale część tylko po to, aby się czegoś dowiedzieć. Obie grupy klientów są tak samo wartościowe, ponieważ ci drudzy, gdy uzyskają satysfakcjonujące ich informacje, z dużym prawdopodobieństwem w przyszłości zdecydują się na zakup.

Zacznij więc od rozdzielenia słów kluczowych o potencjalne sprzedażowym oraz tych, które przyciągną użytkowników żądnych wiedzy. Bardzo pomoże Ci w tym wyszukiwarka Google. Załóżmy, że masz sklep internetowy ze środkami do pielęgnacji skórzanych mebli. Klienci szukający takich produktów wpiszą w Google np. „mleczko do skórzanej tapicerki” – jest to więc klasyczna fraza sprzedażowa.

Nie zapominajmy jednak o konsumentach, którzy jeszcze nie wiedzą, jaki produkt jest im właściwie potrzebny. Oni wpiszą w wyszukiwarkę frazę: „jak dbać o skórzane meble” – i to jest fraza informacyjna, na którą także warto się pozycjonować. Jeśli użytkownicy trafią na stronę Twojego sklepu, na której przeczytają świetny artykuł poradnikowy dotyczący pielęgnacji mebli ze skóry, to być może zdecydują się od razu na zakup odpowiedniego preparatu.

Pamiętaj więc o prostej zasadzie:

  • Sprzedażowych słów kluczowych używamy w opisach produktów, opisach kategorii czy tekstach ofertowych.
  • Informacyjnych słów kluczowych używamy w tekstach blogowych, poradnikach.

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Jest tego całe mnóstwo i na pewno warto z takich narzędzi korzystać, bo przecież nie będziesz tracić kilku dni na przeczesywanie Internetu i ręczne spisywanie sobie słów związanych z Twoją ofertą.

Poniżej masz listę polecanych planerów słów kluczowych:

Rada

Każde z tych narzędzi podsunie Ci także synonimy słów kluczowych – warto je wykorzystać w swojej strategii SEO, aby zwiększyć widoczność strony na mniej popularne frazy.

Konkurencyjność fraz i long tail

Będąc na początku biznesowej drogi nie porywaj się z motyką na słońce. Odpuść sobie te najbardziej konkurencyjne frazy, ponieważ i tak prawdopodobnie nie będzie Cię stać na wypracowanie wysokiej pozycji witryny na te najważniejsze słowa kluczowe. Twoim sprzymierzeńcem będą natomiast frazy long tail, czyli z długim ogonem.

Są one rzadziej wyszukiwane przez użytkowników Google, natomiast często mają większy potencjał sprzedażowy, ponieważ odpowiadają na konkretne zapytania. Przykładowo: jeśli ktoś wpisuje w Google frazę: „opony Michelin”, to w zasadzie nie wiadomo, czy szuka opon letnich, zimowych czy może wielosezonowych. Co innego osoba, która wpisze w wyszukiwarkę: „opony zimowe Michelin 195/55 16” – tutaj od razu możemy pozyskać takiego klienta do sklepu i zamknąć transakcję, choć wymieniona fraza wcale nie jest jakoś szczególnie konkurencyjna.

Stosując frazy z długim ogonem możesz obniżyć koszt pozyskania klienta, zawężając swoją strategię SEO do osób zdecydowanych na zakup czy będących blisko podjęcia takiej decyzji. Frazy z długim ogonem można mocno rozbudowywać i uściślać, dodając do nich informacje istotne dla części konsumentów. Trudno będzie się pozycjonować na frazę „pasta do zębów dla dzieci”, ale już „pasta do zębów dla dziecka z fluorem 1000 jednostek” na pewno nie będzie aż tak rozchwytywana przez konkurencję, a może pomóc Ci w pozyskaniu konkretnych klientów.

Na koniec dobra rada: keywords research to dość niewdzięczny temat, wymagający poświęcenia na to dużej ilości czasu. W dodatku nie możesz bazować na wciąż tych samych słowach kluczowych przez kilka lat, bo przecież preferencje konsumentów i rynkowe trendy regularnie się zmieniają. Warto jednak się do tego przyłożyć, aby nie wydawać pieniędzy na działania SEO, które okażą się później nieefektywne.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry