Data wpisu: 23.06.2015

Reklama internetowa mocno w górę. Kto najwięcej korzysta?

Nie ukrywamy, że cieszą nas takie zestawienia. Z ostatniego raportu firmy AdEx wydatki na reklamę internetową w 2014 roku osiągnęły poziom ponad 2 miliardów złotych. To ponad 7% wzrost. Oczywiście nie każda forma reklamy cyfrowej mogła zaliczyć miniony rok do udanych, choć generalna tendencja jest bardzo obiecująca. Zaczynamy.

Mobile up – e-mail down

Ubiegły rok, co nie jest żadnym zaskoczeniem, należał do reklamy mobile. Firmy zainwestowały w ten segment aż o 122% więcej środków niż w roku 2013. Tempo nie spada i w bieżącym roku spodziewamy dalszego marszu w górę. Kolejny wygranym jest marketing w social media, który osiągnął 33% wzrost.

Na przeciwnym biegunie jest e-mail marketing. Zanotował on 5% spadek wpływów, co można tłumaczyć na wiele sposobów. Przede wszystkim masa firm nie potrafi wykorzystać tego narzędzia do skutecznej promocji. Ciągłe zmiany wprowadzane przez dostawców usług poczty elektronicznej wymuszają sięganie po niestandardowe rozwiązania, a to kosztuje i nie każdy jest gotów za to płacić.

E-mail marketing globalnie zaczyna się kojarzyć ze spamowaniem, co oczywiście przekłada się na wzrost niechęci reklamodawców. Trochę szkoda, ale na szczęście mamy do wyboru jeszcze kilka innych technik cyfrowego marketingu.

Na jaką reklamę internetową firmy wydają najwięcej?

Wzrosty to nie wszystko, liczą się też sztywne dane dotyczące wydatków na konkretne działania marketingowe w sieci. Pod tym względem niekwestionowanym królem pozostaje display, ale bez wideo. Na ten format reklamy firmy wydały 37% swoich budżetów promocyjnych na działania w sieci.

Drugie miejsce przypadło SEM. Widać, że zabiegi mające poprawiać pozycję stron www w sieci nadal są bardzo popularne, z akcentem na wykorzystywanie reklam kontekstowych i kampanii AdWords. Należy się jednak spodziewać, że klasyczne SEM zacznie oddawać nieco pola choćby content marketingowi, który jest wciąż jednym z najmodniejszych haseł w agencjach kreatywnych. Generalnie wzrost segmentu SEM w 2014 roku wyniósł aż 11% i te kampanie pochłaniają 36,5% budżetów promocyjnych firm przeznaczonych na reklamę w sieci.

Niezłe wyniki zaczynają osiągać ogłoszenia, a prawdziwym hitem powoli staje się reklama wideo, która zanotowała aż 16% wzrost. Wartościowy, przyciągający content jest tu wykorzystywany przede wszystkim w serwisach wideo, których liderem pozostaje YouTube.

Kto reklamuje się w sieci?

Liderem wydatków na reklamę cyfrową pozostaje branża motoryzacyjna, którą goni sektor finansowy i handel. Pieniędzy warto też szukać w nieruchomościach, telekomunikacji i u producentów żywności. To taka mała podpowiedź dla naszej konkurencji.

Na koniec oczywistość, która także wynika z badania AdEx – szarą eminencją rynku reklamy cyfrowej staje się mobile. Ten sektor czeka bardzo dobra przyszłość i można się spodziewać, że wzorem USA i Europy Zachodniej, już w tym roku w Polsce osiągniemy dwucyfrowy wskaźnik wydatków na reklamę dostosowaną do wymagań urządzeń mobilnych.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry