Data wpisu: 31.01.2024

Temat miesiąca: Microblogging. Czym jest i dlaczego warto wykorzystać to narzędzie w działaniach marketingowych Twojej firmy?

Chyba każdy współczesny przedsiębiorca interesujący się marketingiem internetowym słyszał o potrzebie blogowania, czyli prowadzenia bloga firmowego z wartościowymi artykułami poradnikowymi. Celem jest przede wszystkim budowanie autorytetu marki przedsiębiorstwa, zyskanie zaufania i wdzięczności czytelników, co w części przypadków może zakończyć się pozyskaniem klienta. Blog stanowi również podstawę strategii pozycjonowania.

W przypadku bloga mówimy o tworzeniu obszernej treści, na co trzeba poświęcić sporo czasu i energii lub funduszy, jeśli chcesz to zlecać np. agencji content marketingowej. Ciekawym uzupełnieniem (bo nie alternatywą) może być tzw. microblogging, któremu bliżej przyglądamy się w naszym poradniku.

Czym jest microblogging?

Microblogging to forma blogowania, która – pisząc w dużym uproszczeniu - polega na publikowaniu krótkich tekstów w różnych kanałach komunikacji marketingowej.

Takie treści muszą spełniać kilka podstawowych kryteriów, mianowicie:

  • Są krótkie i zwięzłe, mają maksymalnie do kilkuset znaków ze spacjami;
  • Są bardzo konkretne, zawsze dotyczą „czegoś”, co może być istotne dla odbiorców treści;
  • Mogą być rozbudowywane w ramach kolejnych wpisów;
  • Powinny wywoływać reakcję, na przykład motywować do polemiki czy udostępnienia wpisu.

Przykłady microbloggingu

Microblogging najczęściej wykorzystuje się w ramach komunikacji marki z klientami w mediach społecznościowych, które ze względu na swoją specyfikę wymuszają skrócenie treści pojedynczego postu – tutaj prym wiedzie oczywiście platforma X (dawny Twitter).

Przykładem zastosowania microbloggingu w praktyce może być:

  • Opublikowanie krótkiego postu o promocji, która właśnie wystartowała w sklepie internetowym i potrwa tylko do końca dnia;
  • Opublikowanie odpowiedzi na czyjś komentarz na temat oferty firmy;
  • Powitanie nowego członka zespołu;
  • Ogłoszenie istotnej zmiany w ofercie czy strukturze przedsiębiorstwa;
  • Krótkie posty o charakterze relacji na żywo z konferencji, targów etc.;
  • Angażujący wpis w social media opisujący ciekawe wydarzenie w życiu firmy (np. otrzymanie nagrody, zmianę siedziby, zakończenie remontu biura etc.).

Zalety microbloggingu

Microblogging to świetny sposób na utrzymanie stałej, aktywnej komunikacji z klientami, wspierającej wizerunek marki przedsiębiorstwa i pozwalającej pokazać jej zaangażowanie, eksperckość czy tzw. „ludzką twarz”.

Ewidentną zaletą w porównaniu z klasycznym blogowaniem jest to, że należy poświęcić znacznie mniej czasu na tworzenie treści. Napisanie solidnego artykułu na blog może zająć nawet kilka godzin, podczas gdy krótki post na X czy Facebook może powstać dosłownie na bieżąco.

Microblogging sprzyja również wykorzystywaniu innych form komunikacji, nie tylko tekstu, ale też np. popularnych GIF-ów, memów, zdjęć, filmików etc. Pod tym względem szczególnie dobrze sprawdzają się platformy młodzieżowe, czyli Instagram i TikTok.

Wreszcie microblogging wręcz prowokuje do tego, aby marka bardziej dbała o aktywną komunikację z klientami, częściej im towarzyszyła, przypominała o swoim istnieniu w sytuacjach codziennych. Większość z nas nie ma czasu, aby np. w środku dnia przeczytać obszerny artykuł na blogu, za to chętnie konsumujemy treści typu instant na portalach społecznościowych.

Dlaczego warto korzystać z microbloggingu?

Najważniejsze korzyści, jakie można odnieść z microbloggingu, to:

  • Zyskanie wygodnego, mało angażującego czasowo narzędzia komunikacji;
  • Szybkie przekazywanie informacji istotnych dla klientów;
  • Wsparcie standardowej kampanii marketingowej/reklamowej;
  • Tworzenie i publikowanie krótkich wpisów jest stosunkowo łatwe, można to robić samodzielnie;
  • Zwiększenie zasięgu marki poprzez publikowanie angażujących postów, które są udostępniane dalej w sieci społecznościowej.

Na koniec dodajmy, że firmy coraz częściej wykorzystują microblogging do obsługi klienta, na przykład przenosząc ją na swoje profile w mediach społecznościowych, co jest bardzo wygodne dla samych klientów, jednocześnie ograniczając liczbę telefonów i maili z wciąż powtarzającymi się pytaniami.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry