Jak promować stronę internetową salonu samochodowego? Podstawy + przydatne triki

Data wpisu: 30.01.2019

Rok 2018 był najlepszy pod względem wyników sprzedaży nowych samochodów w historii naszego rynku motoryzacyjnego. Właściciele salonów zacierają ręce, ale o powtórkę może być trudno. Branżowi eksperci nie mają wątpliwości, że sprzedaż zacznie spadać, a to oznacza, że sprzedawcy już teraz powinni się przygotować na chudsze lata. Bardzo rozsądnym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w działania promujące stronę internetową salonu samochodowego. To zaskakujące, jak wielu dilerów kompletnie nic sobie z tego nie robi. W tym artykule wyjaśniamy, jak powinna wyglądać skuteczna promocja witryny salonu oraz zdradzamy kilka bardzo fajnych trików, przy pomocy których możesz łatwo zakasać konkurencję.

Pierwszy problem

Fakt jest taki, że dealerzy samochodowi mają bardzo ograniczone pole manewru w zakresie promowania swojej oferty. Powód jest prosty: wygląd strony internetowej zwykle narzucają im franczyzodawcy, w tym przypadku koncerny motoryzacyjne. Gdy wejdziemy sobie na stronę www np. salonów Toyoty w Bydgoszczy i Rzeszowie, to okaże się, że witryny są niemal identyczne i różnią się drobiazgami – nazwą dealera, danymi kontaktowymi salonu czy treścią aktualności.

Jeśli dealer rzeczywiście ma narzucony wygląd strony i nie może tutaj pozwolić sobie na jakieś odstępstwa od przyjętej w koncernie normy, to odpada nam kwestia popracowania nad designem witryny. Największy problem stanowi to dla dealerów działających w dużych miastach, gdzie często znajduje się po kilka salonów tej samej marki.

Jednak w sytuacji, gdy dealer zachowuje autonomię w zakresie wyglądu strony www salonu, koniecznie powinien zadbać, aby witryna zachęcała użytkowników do zapoznania się z jej zawartością. Jakich elementów nie może na niej zabraknąć? Poza oczywistościami, jak efektowny layout strony głównej, szczegółowy opis oferty oraz zakładka kontaktowa, warto zwrócić uwagę na jeszcze inne detale wpływające na pozytywne odczucia użytkownika strony.

Cennik serwisu

Usługi serwisowe są podstawą funkcjonowania salonu samochodowego dealera. To właśnie ASO generuje największe i najstabilniejsze przychody, dlatego na stronie internetowej salonu koniecznie trzeba promować ofertę serwisu. Podstawą jest zamieszczenie cennika, bo takiego contentu najczęściej szukają potencjalni klienci.

Panuje powszechne przekonanie, że korzystanie z usług ASO jest drogie, a po okresie gwarancji kompletnie nieopłacalne. Salon może jednak śmiało zawalczyć o klienta niezdecydowanego, a przede wszystkim flotowego. Nie brakuje osób gotowych do tego, by powierzyć swój samochód serwisowi oddalonemu od miejsca zamieszkania  nawet o kilkadziesiąt kilometrów, o ile przełoży się to na lepszą cenę usługi. Dlatego cennik (szczegółowy i aktualizowany!) stanowi kluczowy element witryny salonu samochodowego.

Szybki kontakt online

Wciąż zdarza się, że salony samochodowe „wyrzucają” potencjalnych klientów ze strony, wymuszając na nich kontakt telefoniczny. Mamy koniec drugiej dekady XXI wieku. Czas najwyższy uzmysłowić sobie, że skoro Jan Kowalski zadał sobie trud wyszukania witryny salonu, to chciałby znaleźć na niej odpowiedzi na swoje pytania i móc za jej pośrednictwem skontaktować się z przedsiębiorcą – dotyczy to każdej branży.

Na stronie salonu należy umieścić rozbudowaną zakładkę kontaktową, w której znajdzie się opcja szybkiego kontaktu online – w postaci chociażby formularza kontaktowego (formularz musi być możliwie szczegółowy i umożliwiać wysłanie zapytania do konkretnego działu). Warto także przemyśleć umieszczenie na stronie chatu online, o ile oczywiście znajdzie się osoba, która będzie go na bieżąco obsługiwać.

Umawianie wizyty serwisowej/jazdy próbnej przez stronę

To rozwinięcie poprzedniego postulatu. Umawianie wizyt i jazd próbnych za pośrednictwem strony jest bardzo wygodne i znacząco poprawia UX strony. Użytkownik czuje się usatysfakcjonowany, co na pewno wpłynie na jego ocenę salonu. To także spore ułatwienie dla samego przedsiębiorcy, który inwestując w choćby prosty system klasy ERP może zbierać zgłoszenia w jednym miejscu, kolejkować je i tym samym odciążyć pracowników.

Rada

Opcja umawiania wizyty serwisowej lub jazdy próbnej online jest na tyle atrakcyjna (i wciąż niezbyt często spotykana w Polsce), że warto ją wyróżnić na stronie – np. w formie boxu na ekranie głównym.

Oferty specjalne

Zakładka-magnes. Bardzo przyciąga użytkowników strony, co jest szczególnie ważne w przypadku witryny salonu samochodowego. Przeciętny użytkownik nie wchodzi przecież na nią, by dowiedzieć się, jakie auta oferuje dany dealer – dobrze to już wie dzięki reklamom czy portalom motoryzacyjnym. Ważne jest dla niego to, czy w danym salonie kupi upatrzony pojazd taniej lub zaoszczędzi na usłudze serwisowej. Dlatego koniecznie trzeba stworzyć zakładkę z ofertami specjalnymi i wyróżnić ją w menu witryny.

Samochody używane

Tę zakładkę tworzymy w sytuacji, gdy salon rzeczywiście oferuje pojazdy używane. Jest ona bardzo ważna, ponieważ wciąż zdecydowana większość Polaków nabywa pojazdy z drugiej ręki. W tej zakładce należy umieścić nie tylko listę ofert, ale także merytoryczny i angażujący tekst, który wyjaśni użytkownikowi, dlaczego powinien skorzystać z opcji zakupu pojazdu używanego właśnie u tego dealera.

Rada

Można również pomyśleć o serii poradników opublikowanych na blogu, które przekażą wartościową wiedzę osobom szukającym auta z drugiej ręki.

Triki, dzięki którym strona salonu samochodowego zyska większy zasięg

Wielokrotnie kontaktowali się z nami właściciele salonów samochodowych, którzy nie mieli pojęcia, w jaki sposób mogą faktycznie wypromować swoje witryny (i tym samym ofertę) w Internecie. Wspomnieliśmy już o narzucaniu szablonu strony przed koncerny motoryzacyjne. Wiąże się z tym jeszcze jeden problem: dealerzy są zobowiązani do umieszczenia na witrynach dokładnie takich samych tekstów opisujących modele samochodów. To nie sprzyja zwiększaniu zasięgu.

Można sobie jednak z tym poradzić i realnie wyróżnić salon na tle konkurencji – zwłaszcza powiązanej z tym samym koncernem motoryzacyjnym. Jeśli przykładowo w jednym mieście lub okolicach działa 5 salonów Forda, to jak właściciel jednego z nich może skutecznie zawalczyć o klientów i przekonać ich, że powinni odwiedzić właśnie jego salon?

Obiecaliśmy triki, więc czas je wymienić:

  • Blog – o czym można blogować na stronie salonu samochodowego? Tematów jest mnóstwo: od tych dotyczących historii marki motoryzacyjnej, poprzez prezentację nowych modeli, aż po wspomniane już wcześniej poradniki dla kupujących. Blog ma świetny wpływ na zasięg strony w wyszukiwarce i wyróżnia markę salonu na tle konkurencji, jednocześnie zwiększając zaufanie klientów do dealera.
  • Szczegółowe opisy usług – ważne jest, aby nie publikować tekstów w stylu: „Wymiana klocków hamulcowych – od 50 złotych. Po szczegóły zapraszamy do salonu.” – to niewiele mówi użytkownikowi strony. Warto natomiast zainwestować w rozbudowanie treści w tych miejscach, gdzie dealer ma możliwość opublikowania w 100% unikalnych tekstów (cennik, kontakt, oferty specjalne etc.).  W tekstach tych można inteligentnie przemycać słowa kluczowe i tym samym poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce.
  • Wideoporadniki – to dość kosztowne narzędzie promocji salonu samochodowego, ale jednocześnie bardzo skuteczne. Wideoporadniki czy np. testy nowych modeli można publikować na YouTube, gdzie zyskają duży zasięg i automatycznie przyciągną ruch na stronę, „przy okazji” promując markę dealera.
  • Zadbana wizytówka w Google Moja Firma – absolutna podstawa. Salon samochodowy musi posiadać rozbudowaną, estetyczną wizytówkę w GMF, bo często to właśnie ona jest odwiedzana przez potencjalnych klientów w pierwszej kolejności. Dobre zdjęcia, szczegółowe informacje, zabieganie o opinie zadowolonych klientów – o to trzeba koniecznie zadbać. Ważne! Wizytówka musi być na bieżąco aktualizowana, by zawarte w niej informacje nie wprowadzały klientów w błąd.

Promowanie strony internetowej salonu samochodowego jest bardziej wymagające niż innych witryn. Przede wszystkim dealerzy muszą sobie poradzić z kagańcem nałożonym przez koncerny motoryzacyjne (w postaci narzuconego z góry szablonu strony).

Na pewno natomiast warto inwestować w wymienione przez nas działania, ponieważ gwarantują one zwiększenie zasięgu witryny w wyszukiwarce. Tym samym pozwalają pozyskiwać klientów z całej Polski, nie tylko zainteresowanych zakupem nowego samochodu, ale także – a może przede wszystkim – usługami serwisowymi, które przynoszą salonom największe zyski.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski