Projektujemy nagłówek strony internetowej krok po kroku

Data wpisu: 16.11.2018

Nagłówek strony internetowej ma kapitalne znaczenie dla jej skuteczności. Każda agencja interaktywna poświęca mu mnóstwo uwagi, aby dopracować go w najdrobniejszych szczegółach. Nagłówek możemy porównać do karoserii samochodu. Jeśli jest mało atrakcyjna, porysowana czy pordzewiała, to nikt nie zainteresuje się tym, co auto ma pod maską. W projektowaniu nagłówka strony internetowej obowiązuje kilka podstawowych zasad. Przedstawiamy przebieg tego procesu krok po kroku.

Krok 1. Wybór koncepcji

Nagłówek może się składać z wielu elementów. Podstawą jest logo marki, grafika główna z hasłem oraz oczywiście menu strony (które także znajduje się w obszarze nagłówka, pamiętajmy o tym). Webdesignerzy często idą o krok dalej i uzupełniają nagłówek witryny o różne dodatki, np. pole kontaktowe, klikalny numer telefonu czy przyciski mediów społecznościowych. Spójrz, jak to wygląda na stronie www.soluma.pl – nagłówek zawiera sporo informacji, co jest zabiegiem celowym.

Chodziło nam o to, aby każdy użytkownik mógł znaleźć interesujące go elementy bez konieczności przewijania strony. Ułatwia to nawigację i – to także było celem – wydłuża czas przeglądania witryny. Nasza koncepcja nie jest jednak kategorycznym wyznacznikiem.

Projektując nagłówek możemy zdecydować się na formę o wiele prostszą – krótkie menu prezentuje się elegancko, sprzyja przejrzystości witryny, ale z drugiej strony zmusza użytkownika do dłuższego poszukiwania informacji. Możemy także pójść w zupełnie innym kierunku i „upchnąć” w nagłówku mnóstwo elementów, co jednak rodzi ryzyko powstania chaosu.

Dlatego właśnie pierwszym krokiem w pracach projektowych jest wybór konkretnej koncepcji, co wymaga analizy oczekiwań klienta i zorganizowania burzy mózgów w zespole projektowym. Swoje zdanie muszą wyrazić programista, webdesigner, copywriter i opiekun projektu, a suma tych opinii składa się na finalną strukturę nagłówka.

Krok 2. Wybór fontu

Font, czyli inaczej czcionka, ma bardzo duży wpływ na odbiór nagłówka. Może wywoływać określone emocje u użytkownika. Uspokajać, intrygować, denerwować, zniechęcać etc. Font zawsze dobieramy do charakteru marki, dla której tworzymy stronę internetową. To niezwykle ważna decyzja, ponieważ ta sama czcionka powinna być stosowana także w tekstach na stronie, a docelowo powinno się ją wykorzystywać we wszystkich materiałach reklamowych i wizerunkowych przedsiębiorstwa.

Zwykle wygląda to tak, że wybieramy 3-4 fonty i dyskutujemy o nich wewnątrz zespołu. Możemy również przedstawić propozycje klientowi, aby wyraził swoją opinię. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak przeprowadzenie testów A/B – wówczas przygotowujemy 2 wersje nagłówka z różnymi fontami i analizujemy reakcje użytkowników. O ile oczywiście pozwala nam na to czas i budżet…

Krok 3. Opracowanie hasła i CTA

Na tym etapie do akcji wkracza już copywriter. Choć nie bierze on bezpośredniego udziału w projektowaniu nagłówka, to efekty jego pracy mają decydujący wpływ na skuteczność strony. Hasło reklamowe/slogan marki pozycjonują ją na rynku, przemycają misję przedsiębiorstwa i wstępnie zdradzają użytkownikowi szczegóły oferty.

Opracowanie hasła zajmuje sporo czasu, ponieważ copywriter musi się wykazać nie tylko kreatywnością, ale też umiejętnościami analitycznymi. Jego zadaniem jest wczucie się w rolę idealnego klienta marki, wskazanie kluczowych oczekiwań grupy docelowej i odpowiedzenie na nie w jednym krótkim zdaniu. To nie jest takie proste.

Pod hasłem z reguły umieszczamy także przycisk CTA, który także wymaga zaprojektowania – zarówno od strony graficznej, jak i słownej. Świetne wezwanie do działania „robi robotę” i realnie poprawia skuteczność witryny.

Krok 4. Wybór zdjęcia/elementu graficznego

Grafika jest taką wisienką na torcie i elementem najbardziej przyciągającym uwagę użytkownika strony. Nie wolno więc na niej oszczędzać, a jej wyborowi trzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu. Grafika nagłówka może mieć formę zdjęcia czy slidera. Obecnie częściej stawia się na to pierwsze rozwiązanie, ponieważ obowiązuje trend projektowania stron w minimalistycznym stylu.

Zdjęcie w nagłówku musi idealnie pasować do charakteru marki. Stanowi ono przekaz podprogowy, a więc niewerbalnie informuje użytkownika, z jaką firmą ma do czynienia i czego może się po niej spodziewać. Tutaj również wskazane są więc testy, dzięki którym będziemy w stanie idealnie odpowiedzieć na preferencje grupy docelowej marki.

Proces projektowania nagłówka strony internetowej jest żmudny i niezbyt ekscytujący, dlatego klient nie bierze w nim czynnego udziału. Każda firma zlecająca produkcję witryny powinna sobie jednak zdawać sprawę, że wykonanie tak „drobnej” pracy nie jest wcale błahostką. To uzasadnia dość długi – z punktu widzenia zamawiającego - czas realizacji strony (minimum 2 tygodnie). Nie ma jednak możliwości, aby cokolwiek tutaj przyspieszyć, bo pewnych rzeczy zwyczajnie nie przeskoczymy.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski