Data wpisu: 21.11.2023

Stałe koszty utrzymania firmowej strony internetowej

Zaprojektowanie profesjonalnej, nowoczesnej i użytecznej strony www dla firmy to spory koszt jednorazowy. Pamiętajmy natomiast, że każda witryna generuje także koszty stałe, ponoszone przez przedsiębiorcę cyklicznie. Nie są one szczególnie odczuwalne, jednak należy sobie zdawać sprawę z ich istnienia, aby nie być później zaskoczonym i nie kierować pretensji w kierunku agencji interaktywnej odpowiedzialnej za zaprojektowanie witryny. Najważniejsze stałe koszty utrzymania firmowej strony internetowej omawiamy w naszym poradniku.

Domena

Raz opłacona domena nie jest dana na zawsze. Standardowo opłaca się ją co roku, czy to samodzielnie czy za pośrednictwem agencji interaktywnej, która zaprojektowała i uruchomiła witrynę. Koszt to od około 60 do 200 zł netto rocznie (często pierwszy rok jest gratis). Cena utrzymania domeny zależy od wykupionego rozszerzenia (PL, EU, itd.), trzeba zdawać sobie również sprawę że są rozszerzenia, których utrzymanie kosztuje kilka tysięcy złotych rocznie np. .game, .ki, .movie, .ni, .security - i wiele innych.

Hosting

Kolejnym stałym kosztem utrzymania strony internetowej jest hosting, czyli miejsce na serwerze, na którym znajduje się witryna, konta pocztowe uruchomione w firmowej domenie oraz inne wirtualne zasoby przedsiębiorstwa. Obowiązują tutaj szerokie widełki cenowe, od około 100 zł do kilkuset złotych rocznie – w zależności od jakości usługi oraz zakresu wsparcia technicznego.

Administracja

Administrowanie stroną internetową najczęściej powierza się agencji, która ją stworzyła. Jest to wygodne rozwiązanie dla właściciela witryny, który nie musi się martwić m.in. aktualizacjami, usuwaniem dziur w zabezpieczeniach etc. Jest to oczywiście usługa dodatkowo płatna – koszt to od około 100 zł netto /1 godzina, w zależności od zakresu odpowiedzialności agencji i warunków umowy.

Aktualizacja treści

Do stałych kosztów utrzymania strony zaliczymy również inwestycję w rozwój treści, co jest niezbędne dla zapewnienia witrynie dobrej widoczności w wyszukiwarce oraz dla kreowania eksperckiego wizerunku marki przedsiębiorstwa. W tym celu m.in. należy uruchomić blog firmowy i regularnie publikować na nim wartościowe artykuły poradnikowe, co najlepiej będzie zlecić agencji content marketingowej lub agencji interaktywnej, która zaprojektowała stronę i świadczy usługi z zakresu tworzenia contentu.

Koszty okazjonalne

Na koniec wspomnijmy również o tych kosztach, które co prawda nie są cykliczne, natomiast trzeba je ponieść raz na jakiś czas. Przykładem może być chęć zmodyfikowania układu strony, dodania nowych elementów, zmiany hasła głównego, uzupełnienia zdjęć, stworzenia nowej podstrony etc. Są to usługi dodatkowo płatne, najczęściej rozliczane w systemie godzinowym.

Do tego dochodzi jeszcze okresowy redesing/odświeżenie strony, na co trzeba się zdecydować w momencie, gdy obecna witryna nie przystaje już do aktualnych standardów pod względem czy to designu, czy użyteczności. Z naszego doświadczenia wynika, że redesign jest konieczny mniej więcej raz na 5-7 lat.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry