Na identyfikację wizualną marki składa się co najmniej kilka podstawowych elementów. Są to: logo, strona internetowa, wizytówki, papeteria firmowa oraz wszelkie nośniki reklamy. Identyfikacja wizualna marki powinna być kompletna, co oznacza, że już na etapie projektowania pierwszych elementów warto zamówić wszystkie pozostałe, z których będziemy w przyszłości korzystać – powinno je wykonać to samo studio graficzne. Najważniejsza zasada brzmi: nigdy nie oszczędzamy na identyfikacji wizualnej marki. Dlaczego? Sprawdź najważniejsze argumenty.
A mogą wręcz zaszkodzić! Jeśli identyfikacja wizualna Twojej marki zostanie zaprojektowana w sposób amatorski, bez uwzględnienia ani charakteru marki, ani grupy docelowej, do której kierujesz swoją ofertę, to nie licz tutaj na żadne wsparcie wizerunkowe. Źle zaprojektowane logo, nieprawidłowo dobrana kolorystyka, fatalna strona internetowa – to problem dla każdego biznesu, szczególnie bazującego na pozyskiwaniu klientów z Internetu.
Pamiętaj, że online nie masz możliwości osobistego przekonania klienta, że Twoja firma rzeczywiście jest profesjonalna i godna zaufania. Będzie on bazować na tym, co zobaczy na stronie. Jeśli oszczędzałeś na identyfikacji wizualnej marki, to nie spodziewaj się spektakularnych efektów i umocnienia pozycji firmy na rynku.
Nie brakuje przedsiębiorców, którzy na samym początku przygody z biznesem oszczędzają na wszystkim, na czym tylko się da – włącznie z wizerunkiem budowanej marki. Wychodzą z błędnego założenia, że jak tylko pozyskają pierwsze zlecenia, to na pewno zainwestują w porządniejszą identyfikację wizualną. Jest tylko jeden problem: co się zobaczyło, tego się już nie da „odzobaczyć”.
Chodzi o to, że klienci mieli już kontakt z amatorsko zaprojektowanymi elementami identyfikacji wizualnej marki i wyrobili sobie zdanie na jej temat. Zostali więc bezpowrotnie straceni, choć mogli zostawić w firmie sporo pieniędzy. Jakiekolwiek poprawki nie uratują sytuacji, ponieważ właściciel marki od razu ustawił swój biznes na półce z napisem: „Nie dbamy o swój wizerunek, ale jesteśmy tani, więc zapraszamy mało wymagających klientów”.
Rada
Jedynym ratunkiem będzie tutaj kompleksowy rebranding marki, co jednak zawsze jest znacznie droższym rozwiązaniem, niż zainwestowanie w porządną identyfikację wizualną na samym początku.
I warto sobie to powtarzać, gdy głowisz się nad ofertą profesjonalnego studia graficznego, która wydaje Ci się szokująco droga. Spójrz na to od innej strony: identyfikacja wizualna jest inwestycją w zwiększenie przychodów firmy. Bez niej trudno będzie Ci pozyskiwać najlepszych klientów, dlatego w praktyce jest ona niezbędna.
Na koniec praktyczna porada: koszt projektów podziel sobie przez 4 lata - przeciętnie po takim czasie identyfikacja wizualna wymaga odświeżenia. Wtedy okaże się, że ten wydatek nie jest już tak bolesny.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.