Marketing to zbiór działań, jakie podejmuje się w celu promocji danego produktu, usługi, przedsiębiorstwa czy wydarzenia. Celem jest zwiększenie świadomości istnienia danej marki w jej grupie docelowej, zdobycie zaufania klientów i przekonanie ich, że wybierając ofertę marki podejmują dobrą decyzję przede wszystkim dla siebie.
Praktycznie każde współczesne przedsiębiorstwo stosuje marketing, nawet na bardzo podstawowym poziomie – na przykład rozdając wizytówki czy wysyłając maile ofertowe. Najważniejsze jest, aby robić to świadomie, w oparciu o konkretnie nakreśloną strategię, konsekwentnie trzymając się planu i modyfikując go, jeśli nie działa.
Kluczowe znaczenie ma tutaj regularne przeprowadzanie audytu marketingowego. W naszym poradniku wyjaśniamy, czym jest taki audyt, po co się go robi i jak się za to zabrać. Zapraszamy do lektury.
Audyt marketingowy to analiza obecnych działań podejmowanych przez przedsiębiorcę w celu wypromowania jego marki biznesowej. Audyt służy ocenie skuteczności tych działań oraz wskazaniu obszarów wymagających poprawy.
Pamiętajmy o tym, że nawet skrupulatnie opracowana strategia marketingowa nigdy nie jest doskonała. Marketing nie jest nauką ścisłą, w dużej mierze bazuje na eksperymentowaniu, ponieważ to, że dane narzędzia przyniosły oczekiwany skutek w firmie X wcale nie oznacza, że podobny efekt uzyskamy w firmie Y. Decydują o tym specyficzne cechy danego biznesu, kultura organizacyjna, jakość oferowanych produktów i usług, budżet marketingowy, sposób prezentacji marki i wiele innych elementów.
Co więcej, trendy marketingowe ulegają ciągłej zmianie. Rozwiązania stosowane 2-3 lata temu dziś mogą już nie mieć racji bytu, chociażby z powodu zmiany polityki Google, pojawienia się nowych, skuteczniejszych narzędzi czy nawet zmian w prawie krajowym (np. wprowadzających ograniczenia w reklamowaniu konkretnych usług i produktów).
Dzięki przeprowadzeniu audytu marketingowego zyskujemy rzetelną wiedzę na temat zarówno mocnych, jak i słabszych stron aktualnej strategii. Pozwala to wyeliminować nieskuteczne działania, które tylko niepotrzebnie angażują budżet przedsiębiorcy i tym samym zoptymalizować koszty marketingu, przy jednoczesnym przyspieszeniu osiągnięcia nakreślonych celów kampanii.
Audyt może również posłużyć do opracowania nowej strategii marketingowej w obliczu zmieniających się trendów w danej branży. Jeśli np. przedsiębiorstwo stosuje te same metody promocji od 10 lat, to mogło przespać moment diametralnej zmiany struktury grupy docelowej marki.
Osoby, które dekadę temu były dziećmi, dziś są już pełnoprawnymi konsumentami, którzy wiedzę o markach czerpią wyłącznie z Internetu, w tym szczególnie z mediów społecznościowych – w takim przypadku strategia opracowana te przykładowe 10 lat temu z pewnością jest już mocno nieaktualna i po prostu nieskuteczna.
Audyt marketingowy może dotyczyć zarówno:
Co ważne, audyt marketingowy można przeprowadzić również na potrzeby nowo założonego przedsiębiorstwa, które jeszcze nie podjęło działań w kierunku wypromowania swojej marki biznesowej. W tym przypadku audyt ma na celu wskazanie optymalnych rozwiązań, dostępnych w budżecie przedsiębiorcy i potencjalnie mogących przynieść najlepsze rezultaty w określonym czasie.
Bardzo ważne jest to, aby audyt został przeprowadzony przez specjalistę z zewnątrz. Może to być zarówno indywidualny doradca biznesowy, który ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu strategii marketingowych, jak agencja marketingowa, która ma przejąć budżet klienta i dalej poprowadzić kampanię.
Samodzielne przeprowadzenie audytu marketingowego mija się z celem, ponieważ:
Wskazane jest, aby audyt przeprowadzać minimum raz do roku, a w większych przedsiębiorstwach, które utrzymują wysokie budżety marketingowe i podejmują szereg działań promocyjnych, nawet raz na kwartał.
Choć może się wydawać, że to przesadna częstotliwość, to trzeba wyraźnie podkreślić, jaki jest cel poboczny audytu marketingowego. Chodzi o zoptymalizowanie kosztów marketingu, czyli wyeliminowanie dziur, przez które wycieka mnóstwo pieniędzy.
Pamiętaj
Każdy miesiąc finansowania nieskutecznej czy źle dopasowanej kampanii oznacza konkretne straty finansowe, nie wspominając już o niepoliczalnych szkodach wizerunkowych.
Można również wskazać kilka sytuacji, które powinny zmotywować do jak najszybszego przeprowadzenia audytu marketingowego. Mowa o:
Każda agencja oferująca usługę audytu marketingowego ma własny model pracy i korzysta z różnych narzędzi. Można natomiast wskazać 5 uniwersalnych kroków, jakie należy wykonać w ramach audytu:
Zainteresowany audytem marketingowym? Jesteśmy do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.