Data wpisu: 28.04.2022

Tworzymy budżet marketingowy. Jakie koszty warto w nim uwzględnić?

Szacunkowo przedsiębiorstwa przeznaczają między 7 a 10 procent swoich przychodów na szeroko rozumiane działania marketingowe. Są to badania ogólnoświatowe, które można jednak przełożyć na polskie realia. W naszym mikroświecie biznesowym skala wydatków, zwłaszcza małych firm, bywa znacznie większa – i co gorsza nie zawsze wynika to z opracowanego planu działań marketingowych.

Pisząc wprost: firmy „uwielbiają” marnotrawić budżet marketingowy na coś, czego w ogóle nie potrzebują lub co nie działa, zaniedbując jednocześnie inne obszary. Aby tego uniknąć należy zacząć od podstaw, czyli właśnie od stworzenia budżetu marketingowego. Dowiedz się, jakie wydatki warto w nim uwzględnić. Niektóre pozycje mogą być dla Ciebie zaskakujące.

Obsługa agencyjna

Jeśli Twoja firma nie ma i nie planuje mieć własnego działu marketingu, to nie unikniesz nawiązania współpracy z agencją interaktywną. To ona będzie odpowiadać za stworzenie strony internetowej, kompletnej identyfikacji wizualnej marki, opracowanie tekstów i haseł, wdrożenie kampanii SEO, content marketingu etc. Oczywiście zakres obsługi agencyjnej musi zostać omówiony indywidualnie i uwzględniać realne potrzeby Twojej marki.

Rezygnacja z pomocy agencji marketingowej jest bardzo częstą przyczyną marnotrawienia budżetu reklamowego. Niedoświadczeni przedsiębiorcy wybierają przypadkowe rozwiązania, niekoniecznie dobrze dopasowane do ich marek, przez co nie zauważają żadnych efektów kampanii.

Freelancing

W budżecie marketingowym warto przewidzieć koszt zatrudnienia freelancerów czy po prostu mniejszych agencji, które będą pracować dla marki z pozycji podwykonawcy. Na taki krok powinny się zdecydować firmy, które dysponują własnym zapleczem marketingowym, natomiast nie są w stanie samodzielnie zadbać o wszystkie aspekty kampanii – na przykład nie mają kompetencji w zakresie projektowania stron www, pisania tekstów czy projektowania grafiki.

Skorzystanie z pomocy freelancerów lub mniejszych agencji może być również dobrym etapem przejściowym, który poprzedzi zbudowanie własnego, wewnętrznego zespołu marketingu, mając już wiedzę, kogo tak naprawdę firma potrzebuje.

Nowy etat

Kontrowersyjnym, ale na pewno wartym rozważenia elementem tworzenia budżetu marketingowego jest rozważenie zatrudnienia minimum jednej osoby, która będzie bezpośrednio odpowiedzialna za koordynowanie działań marketingowych w firmie. Nie musi osobiście tworzyć treści, projektować grafik czy tym bardziej tworzyć serwisów www, natomiast może ściśle współpracować z agencjami i freelancerami.

Taka osoba odciąży w obowiązkach marketingowych np. właściciela firmy, będzie planować nowe działania, podrzucać pomysły, wybierać wykonawców, może nawet administrować stroną internetową firmy i profilami marki w mediach społecznościowych.

Content

Tworzenie treści to obowiązkowa pozycja w każdym budżecie marketingowym. Bez dobrej treści nie da się dziś prowadzić skutecznych działań na polu promowania marki, zwłaszcza w Internecie. Content jest potrzebny do zawalczenia o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, do zbudowania zaufanego, eksperckiego wizerunku marki w oczach grupy docelowej, a nawet do zasygnalizowania istnienia marki i jej funkcjonowania na rynku.

Od razu zaznaczmy, że nie ma co liczyć na to, że uda się „ogarnąć” content wewnętrznie. Byłoby to zbyt czasochłonne i angażujące tak dla właściciela marki, jak i pracowników firmy. Poza tym tworzenie treści nie jest wcale takie proste, zwłaszcza dla osób technicznych, które nie mają naturalnej swobody pisania w sposób ciekawy, angażujący i do tego zgodny z wytycznymi Google.

Ekspozycja

Przez ekspozycję rozumiemy konkretne działania reklamowe, które mają jeden cel: zapewnić marce widoczność. Reklama jest ważnym elementem szeroko pojętego marketingu, a dobrze zaplanowana kampania może przynieść praktycznie natychmiastowe efekty w postaci np. zwiększenia sprzedaży, wzrostu liczby użytkowników strony internetowej czy profili w mediach społecznościowych etc.

Wybór konkretnych formatów reklamy jest uzależniony od tego, jaką część budżetu firma może przeznaczyć na te działania, a także jaki rezultat chce osiągnąć. Wpływ na to będzie mieć również otoczenie konkurencyjne oraz analiza przeprowadzona przez agencję, która ma odpowiadać za zaplanowanie, wdrożenie i koordynowanie kampanii.

Do najpopularniejszych narzędzi reklamy zaliczymy:

Zauważ, że budżet marketingowy tworzy się dziś z myślą przede wszystkim o zwiększeniu widoczności marki w Internecie. Wynika to z jednej strony z faktu, że obecnie na świecie mamy już blisko 5 miliardów osób będących online (w Polsce jest to koło 28 milionów regularnych użytkowników sieci), ale też z tego, że e-marketing jest najbardziej dostępną formą promocji marki, również przy mocno ograniczonych środkach.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry